L’experimentació

Redacció
Lectura de 4 min

Aquest any a l’escola, hem decidit, aprofitar els espais comuns i els hem organitzat mitjançant diferents espais d’aprenentatge que busquen l’autonomia dels nens i nenes, sent subjectes actius i participants del seu procés d’aprenentatge.
Els nens i nenes exploren lliurement diferents objectes i materials a nivell sensorial i perceptiu. Sense que l’adult controli el joc, ells fan tot allò que volen amb el que tenen al davant. Posen en joc tots els sentits, els miren, els oloren, els tasten, els toquen, els escolten.

- Anunci patrocinat -

L’experimentació permet que l’aprenentatge sigui significatiu. Aquest aprenentatge posa ènfasi en la creació, en l’evolució i relació entre els conceptes. És a dir, si el nen/a té, per exemple, una palangana amb aigua i hi posa objectes, ell mateix veurà que alguns floten i d’altres s’enfonsen. Si posa un colorant vermell, veurà que l’aigua es torna d’aquell color. Si toca el gel, veurà que és sol·lid i fred, si estripa paper, veurà que fer-ho amb alguns és més senzill que amb altres, si posa cartró a l’aigua veurà que es desfà, si posa quelcom de plàstic dur, veurà que no li passa res, que surt mullat, però no canvia. I un llarg etc.

El més important és motivar-los i estimular-los, fent servir el medi, és a dir, el que tenen més a prop i és més quotidià, de manera que allò que aprengui en una situació concreta ho pugui portar a la seva vida més quotidiana. I per últim, cal potenciar la seva creativitat i la seva imaginació.


El paper de l’adult és el de preparar l’espai, proporcionar els materials i posar-los al seu abast, vigilar que no hi hagi cap accident i estar present per si necessita ajuda, estan sempre al cas de l’evolució de cada espai per poder oferir nous recursos, o en el cas que un material no funcioni, buscar solucions i alternatives. Però
sense controlar el joc i, el més important, deixar que ells lliurement explorin el que els vingui més de gust.

El concepte “experimentació” és tant general que ens permet improvitzar en qualsevol moment. És a dir, tenim a l’abast molts materials per oferir als nens i nenes i permetre que desenvolupin els seus sentits (pots i recipients de diferents mides, aigua, sorra, pasta, colorant alimentari, diferents tipus de papers, roba, draps, cartró, etc)

Tot plegat, pensem que permet als infants treballar d’una manera més flexible, ja que aprenen a observar, explorar, manipular, experimentar, descobrir, crear, etc. Al mateix temps, els dóna la possibilitat de refer el seu treball tantes vegades com ho necessitin, ja que els materials són manipulables i, per tant, aprenen a través de l’assaig-error i això els permet millorar la seva autoestima.

També afavoreix l’autonomia perquè aprenen a organitzar-se, a planificar la feina, a saber què volen fer i a ser responsables amb el material. A la vegada ens facilita l’atenció individualitzada als alumnes, per tal de donar resposta a les seves diferències, interessos i ritmes d’aprenentatge.

Escola Monsenyor Gibert

Comparteix aquest article
Deixar un comentari

Segueix-nos

En paper i/o en digital
Escull el format que més t'agradi