0 Shares 500 Views

La lectura: llenguatge, lletres, paraules…vida

4 de febrer de 2021
500 Views

Per: Isabel Morales i Mar Barons  /  Tutores de 1r i 2n de primària de l’escola Pla del Puig

Avui parlarem de la lectura, la gran protagonista de l’escola i malauradament la gran absent fora de l’àmbit escolar.

Sobre la lectura s’ha escrit a bastament. Aspectes com ara, quan han d’aprendre a llegir els infants, si se’ls ha d’ensenyar a llegir des de petits o ja ho faran quan arribin a Primària, si a l’escola s’ha de llegir en veu alta o es contraproduent fer-ho, si és convenient o no llegir els clàssics, si és bo llegir lectures obligatòries, si és millor llegir en paper o en pantalla… són temes on no sempre el món educatiu ens posem d’acord. La lectura hauria de ser l’epicentre de totes les escoles sense que les modes i els mètodes afectessin de ple a la mateixa.

On sí que coincidim tots els ensenyants és a l’hora d’insistir a les reunions de classe sobre l’importantíssim paper que té la lectura en l’aprenentatge dels nostres alumnes i dels vostres fills. Us sonen, oi,  les expressions habitualment repetides pels mestres com ara “cal que llegeixi una estoneta cada dia a casa”, “aneu a la biblioteca”, “ha de practicar més per agilitzar la lectura”, “quan més llegeixi més entendrà el que llegeix”, “aprofiteu tots els moments i circumstàncies quotidianes per llegir”, “llegiu plegats”, etc.

A l’escola, els alumnes aprenen a llegir, llegeixen per aprendre, llegeixen per gaudir-ne i mica en mica van construint el seu hàbit lector. Però no n’hi ha prou només amb l’escola. El paper i la complicitat de les famílies és indispensable.

Foto: Escola Pla del Puig

 

No us podem receptar cap complex vitamínic que estimuli la lectura dels vostres fills i filles, perquè no existeix (llàstima). El que sí que us volem fer arribar són unes petites joies sobre lectura de quatre autors, experts reconeguts en aquest camp. Tant de bo gaudiu d’aquestes lectures i us siguin profitoses.

 

Emili Teixidor, en el seu llibre La lectura i la vida:

“Contagiar el desig de llegir és com contagiar qualsevol altra convicció profunda: només es pot aconseguir, o millor intentar, sense imposicions, per simple contacte, imitació o seducció. El millor contagi/contacte és l’exemple. Primer llegeix tu i els altres imitaran el plaer que expandeixis. Predica amb l’exemple.”

“Els llibres ens porten a mons imaginaris, inventats, fantàstics, que només existeixen gràcies a les paraules, les paraules que encenen la nostra imaginació.”

“Llegir ens dóna felicitat, ens fa sortir de nosaltres mateixos i ens allibera. Les paraules, la lectura, a més, ens ordenen el cap.”

“Tenir un bon vocabulari és com tenir un armari ben endreçat: de seguida trobem allò que busquem. Les persones que tenen moltes paraules al cap són més ordenades, més sanes, més felices. I els que no llegeixen solen tenir el cap més esbarriat, els pensaments més confosos i equivocats, i els costa molt més expressar.se.”

“No  es tracta de convertir la lectura en un programa educacional, sinó d’educar en la lectura. “

“Cal facilitar temps i espai per aprendre la disciplina que requereix qualsevol lectura atenta.”

“Només el que és difícil és estimulant. Les raons per llegir dels infants i adolescents són les mateixes que les dels adults: la curiositat desbocada, la passió per descobrir altres mons, de conèixer herois…”

“Amb massa freqüència oblidem la importància fonamental de les paraules, del llenguatge, de la literatura. Els humans som animals de paraules, i l’aportació de les paraules exactes, precises i genuïnes és el material amb què es construeixen les obres que llegim i escrivim. El llenguatge ens humanitza i el llibre és l’altre nom del gran procés d’humanització d’aquests animals racionals que som. Com més paraules, més humanitat i com més expressió, més felicitat.”

“La literatura no és tan sols un joc intel·lectual, sinó que és l’única manera de comprendre el món.”

 

Gregorio Luri, en el seu llibre Sobre el arte de leer:

“No nacemos con una predisposición biológica  a la lectura similar a la que tenemos con el habla, por eso leer es una actividad compleja, sofisticada y muy poco natural. Nuestros cerebros están diseñados para el dominio del lenguaje oral, pero la lectura requiere el control del cuerpo (del aparato fonador, de la dirección de la mirada, de la postura), de la atención y sobre todo, de conocimientos previos.”

“Basta crecer en un entorno oral para acabar hablando, pero la lectura es una destreza compleja que requiere años de ejercicio. Para animar a leer se necesita un maestro que conozca su oficio, y para asentar la lectura, un medio rico en conocimientos.”

“Es necesario hablar bien para leer bien. La primera condición para leer bien es hablar bien.

“Los lectores que poseen un vocabulario pobre leen con dificultad, tropiezan, se confunden, no saben captar los significados contextuales.”

“Aprender a leer no es como aprender a andar en bici. A andar en bici se aprende de una vez y para siempre. Es un “saber-cómo”, pero aprender a leer es más semejante a aprender a pintar. Para ambas cosas se necesitan conocimientos crecientes- Son un “saber-qué”.

“Aprender a leer es aprender a escuchar. Los psicólogos infantiles saben des de hace tiempo que no podemos aprender a leer sin aprender a escuchar. La capacidad de lectura de un niño sin problemas de audición no puede exceder a su capacidad de escucha, especialmente en edades tempranas.”

 

Mem Fox, en el seu llibre Leer como por arte de magia:

“Los fundamentos del aprendizaje de la lectura se establecen des del momento en que un niño oye los primeros sonidos de la gente hablando, las letras de las canciones y los ritmos y repeticiones de los poemas y los cuentos.”

“Cuanto más se sepa de la vida, el universo y todo lo demás, más fácil resultará leer.”

“Cuando la comprensión de la letra impresa, el lenguaje i el mundo actúan en equipo, nace la lectura.”

 

Enric Queralt, en el  seu llibre Llegir més enllà de les lletres:

“Està ben comprovat, es comença a aprendre a llegir si es donen les condicions, als pocs mesos de néixer i sempre, durant TOTA la vida, se’n va aprenent més i més en la mesura que es mantingui el contacte amb la lletra impresa.”

Foto: Escola Pla del Puig

 

 

 

 

 

 

Deixa el teu comentari:

El teu correu electrònic no sortirà publicat

 

Més articles de la categoria

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com