0 Shares 538 Views

Un Pas de gegant en la digitalització de l’institut

11 de febrer de 2021
538 Views
Per: Institut Gerbert d’Aurillac.-

Amb l’arribada dels ordinadors per a l’alumnat de l’institut, la setmana passada es va completar un dels passos més importants en el Pla d’Educació Digital de Catalunya 2020-2023. Entre el dimecres 27 de gener i el dijous 28 es va distribuir un total de 313 dispositius per a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO i de 1r i 2n de batxillerat. Aquest fet permetrà una reorientació definitiva del model de docència, alhora que permetrà que els alumnes de famílies amb risc d’exclusió social no es quedin enrere en l’accés a les tecnologies de la comunicació.  D’altra banda, amb l’actual situació de pandèmia, es garanteix que tot l’alumnat tingui accés a la xarxa Internet amb un dispositiu adequat per seguir les classes i la resta d’activitats educatives en cas d’un hipotètic confinament general o al llarg dels breus confinaments de grup que s’han de dur a terme a causa dels brots puntuals de COVID entre els membres de la comunitat educativa.

El Pla d’educació digital de Catalunya 2020-2023 és una actuació global del Departament d’Educació que pretén desenvolupar les competències digitals de l’alumnat en una societat caracteritzada pels canvis accelerats derivats de la tecnologia. Concretament, el Pla vol millorar la competència digital de l’alumnat, del professorat i dels centres educatius, tot transformant l’educació.

Detall d’una aula d’ESO treballant amb els dispositius Chromebook durant una classe d’anglès. Foto: Institut

Ara fa tres anys, com es va explicar en aquestes pàgines, l’administració educativa va renovar la totalitat dels equipaments informàtics de l’institut, es van instal·lar ordinadors nous a totes les aules i es va millorar la connectivitat i la xarxa interna. En realitat, el centre va ser pioner en l’aplicació del Pla i l’avaluació de la nostra experiència ha servit per a la seva aplicació generalitzada el 2020. En una segona fase, tot seguint el nostre propi pla tecnològic, van arribar nous equipaments com robots, impressora 3D, pantalla de grans dimensions, projectors d’alta lluminositat per a les aules i els carros d’emmagatzematge, transport i càrrega dels dispositius individuals de tipus Chromebook per als grups de l’ESO. Finalment, el curs passat l’AMPA va completar aquesta inversió i s’ha augmentat el nombre de dispositius disponibles. En conjunt, fins al curs passat es va donar una empenta notable a la digitalització del centre que va garantir l’ús de la tecnologia en qualsevol activitat docent que ho precisés i va augmentar molt la disponibilitat de l’accés a dispositius individuals en el moment de fer les classes.

Durant el curs actual, amb mesures com l’arribada d’ordinadors per al professorat i per a la totalitat de l’alumnat de segon cicle d’ESO i batxillerat, s’ha produït un pas de gegant en la digitalització de la docència, permetent que, a partir d’ara es pugui passar dels llibres de text a les llicències digitals i transformar la metodologia d’aprenentatge per adaptar l’alumnat a viure en una societat més tecnològica.

Aquesta mateixa setmana en concret, han arribat aquests 313 dispositius, de tecnologia Chromebook i amb pantalla digital per a l’ESO i ordinadors personals per al batxillerat. Resten com a propietat de l’institut, que els cedeix a cada alumne sense cap cost econòmic mentre romangui al centre.  L’institut els revisarà de tant en tant i els alumnes que acabin els seus estudis els hauran de retornar. En breu, s’aplicaran altres mesures com el repartiment de connexions a internet i l’arribada de nous ordinadors per a alumnes del primer cicle d’ESO que no en tinguin en el seu domicili. A més, es preveu que a principi del curs 2021-22 arribin equips també per a la resta d’alumnat de 1r i 2n d’ESO.

En definitiva, l’institut entra en la darrera fase de reorientació del model educatiu i es preveu que per al curs vinent es puguin canviar molts dels llibres de text per llicències digitals o per conjunts de materials desenvolupats pel mateix professorat, alhora que es garanteix la inclusió de tot l’alumnat gràcies a la universalitat de la mesura de préstec dels equipaments. D’altra banda, en temps de pandèmia, l’arribada dels ordinadors personals permet mantenir l’activitat educativa en cas de  contingències com possibles confinaments parcials o generals.

En conclusió, gràcies a aquestes millores l’institut ha pogut aprofitar les conjuntures de crisi sanitària per accelerar els canvis de fons en el model educatiu.

 

 

Deixa el teu comentari:

El teu correu electrònic no sortirà publicat

 

Més articles de la categoria

Eclipsi
69 views
69 views

Eclipsi

Redacció - 15 d'abril de 2024
Un homenatge ple de tot
124 views
124 views

Un homenatge ple de tot

Redacció - 15 d'abril de 2024
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com