Què cal fer davant d’una aturada cardiorespiratòria?

Redacció
Lectura de 4 min

El divendres 17 de novembre, els alumnes de sisè curs de l’escola Pla del Puig van fer un taller sobre com actuar en cas d’una aturada cardiorespiratòria. L’activitat va ser portada a terme pel professional Carles Pons, membre de l’empresa Reanima, dedicada a la formació i venda de desfibril·ladors.

- Anunci patrocinat -

És important tenir coneixements d’aquest tema ja que, només a Catalunya, es produeixen unes deu aturades càrdiorespiratories per dia en diferents llocs públics. En casos una atenció ràpida pot evitar la mort d’aquetes persones. Aquesta és la raó per la qual s’han instal·lat desfibril·ladors, DEA, en poliesportius, aeroports, biblioteques, instituts, carrers, etc. i una campanya per aprendre com funcionen.

Una aturada càrdiorespiratoria es produeix quan el cor deixa de bategar, és a dir, fibril·la, i la persona deixa de respirar. Es pot produir com a conseqüència d’un infart, d’un ennuegament, d’un ofegament, quan es realitza un sobreesforç, etc. Aleshores, la persona queda inconscient i sense respiració. Mentre el cor fibril·la deixa de bombejar la sang i, si no arriba sang al cervell en quatre minuts, es moren les neurones.

Els desfibril·ladors automàtics (DEA) analitzen el ritme cardíac de la persona afectada i, tots sols, determinen si és necessari fer una descàrrega elèctrica. Qualsevol adult pot utilitzar-los: s’ha de connectar l’aparell i seguir les instruccions que ens dóna. L’única cosa que s’haurà de fer és enganxar els pegats, els elèctrodes tal i com indica la màquina. El desfibril·lador analitza el ritme cardíac i decideix si és convenient administrar la descàrrega. En cas afirmatiu, ho fa, sense que haguem de realitzar cap acció, ni tan sols prémer un botó.

Passos a seguir davant d’una emergència d’aquest tipus:

1. Acostar-se a la persona i comprovar si està conscient i respira: fer preguntes (Està bé?…) per comprovar la consciència. Si no respon s’ha d’obrir la via respiratòria, col·locant dos dits sota la barbeta i tirant-li el cap enrere per evitar que s’empassi la llengua i s’ofegui.

2. Demanar ajuda:
– Trucar al 112 i comunicar que hi ha una persona inconscient i que no respira. S’ha de donar també la localització del lloc on es troba per tal que vingui l’ambulància.
– Anar a buscar el desfibril·lador més proper.

3. Mentre no arriba l’ambulància, cal començar a fer la RCP, reanimació càrdio- pulmonar, fent compressions sobre l’estèrnum. Per tant, és molt important no deixar de fer compressions perquè gràcies a elles fem circular la sang i arriba oxigen a les cèl·lules del cervell.

4. Connectar el DEA a la persona afectada i deixar de fer compressions.

5. Esperar el personal sanitari de l’ambulància.

Després de les explicacions del Carles, els alumnes van poder aprendre a fer les compressions i comprovar la força que cal fer. L’activitat es va valorar com a molt interessant i participativa.

Nois i noies de sisè
Escola Pla del Puig

Comparteix aquest article
Deixar un comentari

Segueix-nos

En paper i/o en digital
Escull el format que més t'agradi