0 Shares 2686 Views 4 Comments

Cent anys del servei del Bus entre Sant Fruitós i Manresa.

13 de maig de 2020
2686 Views 4

Per: Jaume Grandia

Fins la dècada dels anys 20 del segle passat les persones que havien d’anar de Sant Fruitós a Manresa, o viceversa, ho feien a peu, i alguns amb el carro, la tartana o muntant una cavalleria.
El tren que unia Manresa Alta i Sallent i que s’havia inaugurat el 17 de desembre del 1884, passava lluny del poble fent el seu recorregut per Santpedor. El seu projecte inicial era passar pel Guix i seguir per la carretera de Sallent, però la influència política i econòmica dels amos de Santa Anna, que volien que el tren passés per les seves terres va aconseguir “rectificar” el projecte inicial i Sant Fruitós va perdre la seva estació de tren, que anava a parar a Santpedor.
Si parlem de la línia del servei de viatgers amb autobús entre Sant Fruitós i Manresa, hem de parlar d’una família: Creus-Altimiras, que durant més de 80 anys varen tenir la concessió per realitzar el transport.
JOAN CREUS SANMARTI fou l’iniciador del transport. Segons les dades de l’Administració, l’any 1930 tenia un Chevrolet de 15 places. Durant la guerra li foren requisats dos vehicles que tenia. Després va seguir amb un Hansa Lloyd. Va morir l’any 1947.
MARIA ALTIMIRAS VILASECA, viuda de Joan Creus, continuà amb la concessió, encara que els vehicles eren conduïts pel seu fill Joan. L’any 1960 passà la titularitat de la línia al seu fill.
JOAN CREUS ALTIMIRAS, conductor i després propietari de l’empresa, el qual durant mig segle portà la línia, fins la seva jubilació als 70 anys, era l’any 1994.
Havia passat de realitzar, els anys 40 dos viatges, un al matí i un a la tarda, a augmentar fins a 22 serveis els anys 60, total més de 125.000 serveis.
A destacar que Joan Creus i Altimiras, fou una persona que complí amb escreix el servei de la línia. Des de quarts de sis del matí fins a quarts d’onze de la nit, portava santfruitosencs, i a més a més, els treballadors de la fàbrica Nova i del Guix. També deia que fou “el primer caixer automàtic”, ja que si alguna persona de Sant Fruitós feia curt de diners, al voler comprar alguna cosa a Manresa, anava a veure el Creus, que els hi deixava, i que en arribar al poble els hi tornava.
Es volia jubilar el 13 d’agost del 1994, data de l’aniversari del seus 70 anys, i també data que li caducava part del seu carnet de conduir, però per problemes de salut, va decidir deixar-ho a primers d’aquell any. Malauradament, el Joan no va poder gaudir gaire temps d’una merescuda jubilació, ja que moria l’11 novembre del 1994.

El 1991 se li va concedir el Premi Montpeità Empresarial

A partir del 1994 és el seu fill, JOSEP CREUS ANDREU, qui portà l’empresa, fins el setembre del 2003, que la traspassà a Costa Calsina S.L.

XOFERS – CONDUCTORS.- A més de la família Creus (Joan’s, Josep i la seva dona Candi Lleonart –una de les primeres dones del Bages en conduir autocars- i la seva filla Montse, que també els va conduir, tan bon punt va fer els 21 anys) van ser xofers i cobradors, entre molts, l’Àngel, Màxim Secorum, el Manel, el Giralt, el Ramon, Salvador Segués, Ton de cal Maians, el Daldu, Ramon Puig –Xiulet-, el Valentí.

PARADES.- A Manresa.– Primerament, a la Muralla, davant de la Cerveseria. Als anys 40 es passà al carrer de Guimerà, davant els magatzems “La Creadora”. Anys més tard, es va traslladar la parada uns metres més lluny, al carrer Calvo Sotelo (ara Circumval·lació), junt amb les línies de Santpedor, Navarcles i El Pont de Vilomara. Quan entrà en funcionament l’Estació d’Autobusos a Manresa, es va permetre tenir una parada a la plaça d’Espanya. També fins aleshores hi havia la parada de la Bonavista, que era en direcció Manresa, al final del Passeig, i direcció Sant Fruitós, davant el Bar de la Bonavista.

 

Entre Sant Fruitós i Manresa, seguint la N-141, hi havia parada a La Rosaleda, al Guix –davant la fàbrica- i al capdamunt de la Pujada Roja –Cal Codina-.

A Sant Fruitós.– La parada, inici i final, sempre havia estat a la plaça de l’Ajuntament. També al Raval, amb parada no marcada, abans d’arribar al pont, davant el camí de la Casa Nova o el Timonar. Amb l’augment de vivendes del poble, el 15 de maig del 1994 es va inaugurar a una nova parada a la plaça de l’Ametller (ara d’Alcalá del Valle –Barri de la Natura-).

VEHICLES.- Anaven pintats de color blau.-
Chevrolet.
Hansa Lloyd.
Ford “El Xato”.- Un dels primers autocars que portaven el motor dins la carrosseria i no tenien morro
La Pava .- Perquè a l’engegar feia molt soroll, i recordava els avions Pava, que volaven durant la guerra civil.
I molts altres.

ALTRES EMPRESES CONCESSIONÀRIES.

Descals de Navarcles.- La família Descals Salipota de Navarcles fou la primera en aconseguir la concessió de la línia Manresa-Sant Fruitós-Navarcles, que es prolongava fins a Talamanca i Mura. En algunes èpoques hi hagué bona relació entre les dues empreses (Joan Creus i Josep Maria Descals), però en altres s’havia arribat a una enemistat que feia que el Creus hagués de fer el servei sense poder fer cap parada entremig de les dues poblacions, o sigui que al Guix i Pujada Roja només hi podia recollir i deixar passatgers el Descals.

Un vehicle emblemàtic del Descals fou el Chevrolet B-27755 de l’any 1927, de 22 places i que era conegut popularment com la “Burreta”. Al sostre portava unes baranes que servien per portar-hi equipatges i paquets. Si hi havia molts viatgers, el Descals permetia als joves, pujar-hi i realitzar el trajecte des d’alt. Els joves santfruitosencs ens delíem perquè el Creus no ho permetia (amb molta raó).

Transport Galtenegra.- Creada pel solsoní Isidre Guitart, amb vehicles pintats de vermell, tenia les línies de Manresa a Solsona i de Manresa a Vic i Prats de Lluçanès. L’administració era a la Muralla cantonada amb el Passeig i els bussos sortien de davant del Teatre Conservatori. La parada a Sant Fruitós també era davant de la Casa de la Vila. El 1980 tots les línies de Galtanegra foren venudes a ATSA encara que fins l’any 1992, seguiren funcionant com Galtanegra.

CGATSA.- El 30 de juny de 1920 l’empresa La Berguedana, inaugura la línia Manresa-Berga. L’any 1935 es crea una nova societat CGTSA (Companyia General d’Auto Transportes S.A.), que es fa càrrec del servei fent la competència al tren. L’any 2000 es comprada per Alsina Graells. ATSA tenia la seva administració a la Muralla del Carme, davant dels magatzems Jorba. Els santfruitosencs utilitzaven aquest transport per anar a Sallent, Balsareny, Navàs o alguna altra localitat de la comarca del Berguedà. S’havia d’anar fins la cruïlla del cementiri amb la carretera de Sallent, on hi havia la parada (no senyalitzada). També és podia fer servir des de Manresa, (si el viatger no tenia cap altra opció, per l’horari amb les altres empreses), encara que als xofers no els agradava gaire haver de fer una aturada, normalment per només un usuari.

4 Comentaris

  1. Eis! M’ha agradat molt l’article però us falto jo, la Montse, filla del Josep, també els vaig conduir, tan bon punt vaig fer els 21 anys, durant una bona temporada! 😉

    Reply
    • Hem afegit les dades recollides en el comentari, i tot el nostre agraïment per aquesta aportació.

      Reply
      • Gràcies a vosaltres!
        És un article que m’ha transportat al passat de la meva família i m’ha fet recordar l’avi i la seva vocació de servei!

        Reply
  2. És molt instructiu per a tothom, en especial per a les noves generacions, conèixer la històra recent del Bages.
    Gràcies

    Reply

Deixa el teu comentari:

El teu correu electrònic no sortirà publicat

 

Més articles de la categoria

Secció FC Fruitosenc: seguim molt vius
1040 views
1040 views

Secció FC Fruitosenc: seguim molt vius

Redacció - 23 d'abril de 2024
Frase de la setmana. Raül Garrigasait
7569 views
7569 views

Frase de la setmana. Raül Garrigasait

Redacció - 22 d'abril de 2024
Agredolç homenatge
193 views
193 views

Agredolç homenatge

Rosa Carrera March - 22 d'abril de 2024
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com