El nostre amic el sol

Reflexions sobre el sol i la salut

Joan Baraldés
Lectura de 4 min

Arriba la calor i el sol picarà de valent i què caldrà fer doncs per gaudir del sol i evitar-ne els perjudicis que ens pot portar sense haver-nos d’empastifar amb cremes solars?

- Anunci patrocinat -

El Dr. Nicolas Olea és catedràtic de radiologia i Medicina Física de la universitat de Granada i dirigeix un grup interdisciplinari que estudia el medi ambient i la salut, amb especial atenció en la relació entre els disruptors endocrins i el càncer. I què són els disruptors endocrins i com ens perjudiquen la nostra salut?

Els disruptors endocrins són substàncies que perjudiquen el sistema hormonal del nostre cos i ho fan perquè s’assemblen a les hormones, que són les que governen el nostre cos enviant tot tipus d’ordres, com ara creix, dorm, reprodueix-te, regula el sucre… i com que s’assemblen a les hormones, però no ho són, confonen el nostre cos i fan que funcioni malament en donar ordres equivocades o no donar les ordres al cos que necessita en cada moment, i els disruptors endocrins podem trobar en els plàstics, en les cremes solars i cosmètics, en els pesticides, en els antiadherents i en els productes ignífugs que retarden les flames.

Tots hem sentit a parlar últimament de la gran quantitat de nano plàstics que envaeixen tots els oceans, i que ja es troben en tots els òrgans del nostre propi cos: en la sang, els ronyons, els pulmons, el cervell…

Per minimitzar el dany que ens provoquen els disruptors endocrins cal evitar envasos de plàstic i substituir-los per altres de vidre, en especial a l’hora d’escalfar els aliments. Evitar els cosmètics i cremes solars que porten grans quantitats de productes químics que la nostra pell absorbeix i que el cos no pot eliminar, ventilar la casa o rentar bé la fruita i la verdura per eliminar-ne els pesticides.

Hi ha un exemple molt clar de com els disruptors endocrins estan afectant milions de persones i en són les cremes o protectors solars. Aquestes cremes tenen un doble efecte negatiu pel nostre cos, en primer lloc, la major part de les cremes porten productes químics com l’oxibenzona que absorbeixen els rajos UVA i UVB, però en ser absorbits pel nostre cos ens altera les hormones o ens poden provocar al·lèrgies.

De fet, en alguns indrets s’està ja prohibint el bany si es porten cremes solars, ja que afecten la flora i la fauna de les aigües.

I un efecte encara més desconegut de les cremes solars és que, tot i que eviten que el sol ens cremi la pell amb la capa de protecció que ens hi posem, en fer-ho fa que la gent es passi hores prenent el sol sense cremar-se, però absorbint els rajos que ens poden provocar càncer de pell i estadísticament s’ha constatat que d’ençà que la gent utilitza cremes solars i pren més el sol s’han incrementat els melanomes o càncers de pell.

Com recomana el Dr. Nicolas Olea, per evitar els perjudicis que poden afectar-nos en prendre el sol, el millor és no prendre’l entre les 12 i les 4 i portar gorra i samarreta per evitar la insolació en aquest període en què el sol ens pot perjudicar, d’aquesta manera podrem estalviar-nos posar-nos cremes solars químiques que porten els esmentats disruptors endocrins. En canvi, cal exposar-se al sol, ja que ens aporta la necessària vitamina D, a primeres hores del matí o al final de la tarda.

Comparteix aquest article
Deixar un comentari

Segueix-nos

En paper i/o en digital
Escull el format que més t'agradi