A l’escola, sempre hem cregut que la curiositat és el motor de l’aprenentatge. És per això que, a Primària, cada curs proposem als nostres alumnes un treball de recerca que els permet aprofundir en un tema i desenvolupar habilitats d’investigació i d’expressió oral.
Aquest projecte es duu a terme al llarg del curs i es basa en una temàtica comuna que cada infant enfoca des d’un punt de vista diferent, donant com a resultat tants treballs únics com alumnes té el grup-classe. Tot i que cada estudi és individual, el procés està acompanyat per la tutoria, que guia i dona eines als infants perquè aprenguin a buscar informació, organitzar-la i comunicar-la de manera clara.
El primer pas és la tria del tema, una decisió que recau en el tutor o tutora tenint en compte els sabers del currículum. Generalment, la recerca s’emmarca dins l’àrea de coneixement del medi, però té un enfocament globalitzador, connectant amb altres disciplines. Un cop definit el tema, el professorat elabora un guió de treball amb el calendari i la rúbrica d’avaluació, document que compartim amb l’alumnat perquè tingui clar què es demana i com serà valorat el seu esforç.
Durant tot el procés, els mestres ens convertim en guies: els ajudem a formular preguntes, a organitzar la informació i a desenvolupar el seu propi discurs. La recerca culmina amb una exposició oral davant els companys i companyes, un moment que no només serveix per compartir aprenentatges, sinó també per treballar l’expressió oral i la confiança en si mateixos.
Aquest treball no és només un exercici acadèmic, sinó una oportunitat perquè els infants esdevinguin investigadors, aprenguin a gestionar el seu aprenentatge i descobreixin que buscar respostes és una aventura apassionant. I nosaltres, com a mestres, tenim el privilegi d’acompanyar-los en aquest viatge cap al coneixement.