El festival inaugura la ‘Nit de l’ Audiovisual de la Catalunya Central’
Aquest proper dijous a les 20’00, en el Teatre Auditori Agustí Soler i Mas, el Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya celebrarà la ‘Nit de l’ Audiovisual de la
Catalunya Central’. El Clam vol visibilitzar la creació audiovisual, ser-ne testimoni i, si és possible, motor. Una celebració, dirigida per Sílvia Sanfeliu, amb ànim de repetir-se de
manera itinerant durant els propers anys, on creadors propers o cineastes que hagin treballat a prop nostre vinguin a mostrar els seus projectes i afavorir la trobada i la
interacció del sector.
Com a film central podrem veure enguany el treball que vindrà a presentar-nos el director surienc Biel Macià, ‘Montserrat, Integral 107’, un veritable thriller documental estrenat al
darrer BCN Film Fest. Ell és també un dels dos amics escaladors del film que exploren el massís màgic de Montserrat amb l’objectiu de traçar una línia que uneixi tots els cims de
la seva silueta. Escalades, ràpels, nits al ras i molt d’estudi del terreny és el que necessitaran per intentar afrontar aquesta fita mai assolida a la història.
La sessió inclourà també una promoció especial de la Manresa Film Office, presentat pels seus creadors, i els lliuraments dels Premis d’Honor vinculats al director de fotografia criat
a Calders Néstor Almendros i als directors navarclins del Clam, en la celebració del 20è aniversari. La sessió serà gratuïta amb l’ ànim de reunir un públic ampli.
Els familiars del difunt Nestor Almendros (Barcelona, 1930 – Nova York, 1992) recolliran el Premi d’Honor. Com a complement al guardó, diumenge 27 a les 12 es projectarà als
cinemes Bages Centre la nova còpia en 4K d’ un dels seus treballs més estimats, ‘Days of heaven’, de Terrence Malick, presentada per Laura Gavaldà, especialista en l’ obra d’
aquest prodigiós i etern mag de les imatges.
Segons el programa “Néstor Almendros és indiscutiblement un dels millors directors de fotografia de la història. Criat a la propera localitat de Calders, Almendros i la seva família
van exiliar-se a Cuba per la Guerra Civil, on va formar-se com a fotògraf en les excel·lents escoles de l’ illa. Contrari a la dictadura comunista de Fidel Castro, marxa als Estats Units
i França, on l’ acull la nouvelle vague. Des de 1966 signa algunes de les millors pel·lícules de François Truffaut i Éric Rohmer, entre d’altres. El Hollywood més sensible s’adona del
seu talent i comença a treballar amb els directors més interessants del moment, com Robert Benton (‘Kramer contra Kramer’), Alan J. Pakula (‘La decisión de Sophie’) i
Terrence Malick, amb qui realitza el seu treball més recordat, la increïble ‘Días de cielo’,una meravella d’ espectacular naturalesa pictòrica que li fa guanyar l’ Oscar. La seva
coneguda actitud humanista va fer que la Film Society del Lincoln Center de Nova York atorgués el ‘Néstor Almendros Prize’, que vol guardonar aquells que abanderen els drets
humans en la realització cinematogràfica. Per tot plegat, des d’ enguany, el Clam tindrà en el seu palmarès un guardó especial amb el seu nom pels treballs de fotografia dels films
en competició.”
Respecte els directors històrics del certamen, Valentí Oliveras i Serafí Vallecillos, el programa concreta les seves trajectòries amb les següents paraules.
“Valentí Oliveras va ser el director de la fundació del festival l’ any 2003 i és actualment el seu president d’honor. Durant dècades ha treballat en la distribució cinematogràfica, tant
a nivell televisiu com domèstic. Amb una llarga experiència en el món polític i el compromís, actualment lidera diverses iniciatives humanistes i culturals. En les seves
paraules, el Clam ‘és l’aventura cultural més important que ha tingut el poble de Navarcles’. L’ any del seu debut com a director, el Clam ja va crear el Premi Pere
Casaldàliga a la solidaritat i va convidar la directora de l’ Acadèmia del Cinema Espanyol d’aleshores, Mercedes Sampietro.
Serafí Vallecillos va ser el relleu d’ Oliveras des de la seva sortida el 2017 i sempre ha estat al darrera del festival quan ha fet falta. Exerceix de gestor des de l’ àmbit municipal,
on ha contribuït a dinamitzar alguns dels projectes culturals més importants de la nostra regió. En les seves paraules, el Clam ‘és un miracle que es fa a costa de molt d’esforç,
entusiasme i tenacitat’. L’ any del seu debut com a director, el certamen va entrar en la federació de festivals de cinema catalans, la Catalunya Film Festivals, i va renovar el seu
nom per esdevenir, amb totes les conseqüències, el Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya.”