L’Associació Aprenem denuncia l’abandonament que pateix el col·lectiu durant aquest confinament

Redacció
Lectura de 4 min

Per: APRENEM –

- Anunci patrocinat -

Al llarg d’aquesta crisi generada per la COVID-19, l’Associació Aprenem per a la inclusió de persones amb autisme, que aplega 550 famílies, ha constatat un abandonament per part de l’administració, especialment en relació amb l’alumnat amb necessitats educatives especials.

La gran part dels alumnes amb autisme necessiten suport a l’escola per poder seguir ampliant competències socials i educatives. Sorprèn que el departament d’Educació no hagi fet cap pas per garantir els suports que permetin a aquests nens i nenes seguir els aprenentatges a distància. Necessiten uns recursos específics que no s’han posat en marxa.

Segons hem pogut constatar en casos dels nostres associats, el confinament ha generat nivells més elevats d’estrès i ansietat en les persones amb autisme, que manifesten més dificultats d’autoregulació, conductes negatives, disruptives i desafiants. Han experimentat també un agreujament de les condicions comòrbides de la salut mental, regressions pel que fa a l’aprenentatge i desenvolupament de competències personals i socials i reducció del seu interès per les relacions socials.

Pel que fa al retorn a les aules, el departament parla en tot moment d’alumnes vulnerables, però en cap cas es fa referència a les necessitats educatives especials. Creiem que han d’estar entre els primers col·lectius i garantint els suports que necessiten, perquè és el que més ha patit l’absència de rutines escolars. Els costarà molt recuperar els aprenentatges perduts durant aquest temps. Tampoc el departament ha previst les necessitats del col·lectiu de cara al procés de matriculació, que ja està en marxa.

Demanem que en la represa del curs escolar es garanteixi que entitats com Aprenem, que fa suport educatiu a les escoles, ho puguin continuar fent, perquè és una necessitat bàsica d’aquests alumnes.

Pel que fa al lleure, veiem aquests dies l’anunci dels protocols perquè els menors puguin fer casals i colònies amb seguretat. En aquest cas, també trobem a faltar el suport del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies i dels ens locals, ja que no hem vist com a entitat que es contempli específicament la situació de les persones amb necessitats educatives especials en aquest àmbit, ni amb una referència als monitors de suport o a com han de ser els casals específics per a aquest col·lectiu.

El TEA
El Trastorn de l’Espectre Autista és encara molt desconegut a tots els nivells. Tot i que en els darrers anys hem avançat, avui dia encara existeixen nombrosos mites i tòpics vers les persones amb autisme i constitueixen veritables barreres per a la seva plena inclusió social. Per aquest motiu, les Nacions Unides va declarar el 2008 el dia 2 d’abril com el Dia Mundial de conscienciació sobre l’autisme, un trastorn neurològic que afecta la percepció i el processament cerebral de la informació d’un 1 % de la població.

Aprenem
L’Associació APRENEM per a la Inclusió de les Persones amb Trastorn de l’Espectre Autista, neix l’any 2006 per iniciativa d’un grup de famílies amb l’objectiu de defensar els DRETS de les persones amb autisme i millorar la seva qualitat de vida i la de les seves famílies. Actualment, agrupa a més de 550 famílies a les quals facilita orientació, informació, acompanyament i suport jurídic i amb les que comparteix el projecte de vida pels seus fills i filles, pels que reivindiquen un futur digne i amb les mateixes oportunitats que qualsevol altra persona.

Per més informació podeu contactar a: " target="_blank" rel="noopener noreferrer">

Aprenem, Associació per a la Inclusió de les Persones amb Trastorn de l’Espectre Autista

https://www.associacioaprenem.org

Barcelona a 2 de juny 2020.

Il·lustració realitzada per Joana López Viu.

Comparteix aquest article
Deixar un comentari

Segueix-nos

En paper i/o en digital
Escull el format que més t'agradi