0 Shares 16 Views
10/12/2019 | Sant Fruitós de Bages

El treball de recerca a l’institut

13 Novembre, 2019
16 Views

Un dels actes acadèmics més característics d’un institut és la presentació oral dels treballs de recerca de batxillerat. Enguany, després d’un retoc en el calendari escolar, s’han presentat justament aquesta primera setmana de novembre. Però, què és el treball de recerca? Es tracta d’una investigació que desenvolupa cada alumne, tutoritzat per un professor, es comença durant el segon trimestre de primer de batxillerat i es presenta poc abans del final del primer trimestre de segon. Consisteix, doncs, en un treball original, que es fa individualment o en parelles sobre un tema triat per l’alumne, que significa el 10% de la nota del batxillerat.
La temàtica dels treballs és molt diversa i respon als interessos de l’alumnat. Es divideix en els grans camps de coneixement propis del batxillerat: la tecnologia, la ciència, les humanitats i les ciències socials, a més de la música, l’educació física i l’esport. Els treballs de tecnologia sovint són la realització d’un projecte acompanyat d’una memòria escrita. Es poden presentar en forma de maqueta, d’aplicació informàtica… i sovint són innovacions que van molt més enllà del que es pot ensenyar a les classes i mostren el veritable enginy dels i de les estudiants. Al llarg dels darrers anys s’han presentat automatismes, apps o treballs sobre hologrames, entre altres. També hi sol haver treballs sobre la tecnologia de l’automoció. Els temes de ciències també són molt variats i solen relacionar algun aspecte teòric amb un treball pràctic, bé fet en els laboratoris de l’institut o en externs o bé amb altres treballs de camp. Al costat de temes com els efectes dels medicaments sobre les persones o els animals, l’alimentació i el canvi climàtic, entre d’altres. En humanitats es presenten sobretot treballs de literatura, de música o de creació, tant literària (fer una novel·la o un conte i explicar-ne el procés) com cinematogràfica, tot realitzant un curtmetratge, amb resultats sorprenents. Els treballs de ciències socials són molt diversos i repassen molts temes d’actualitat. Ja fa uns anys que es presenten treballs sobre l’independentisme i els seus efectes, la crisi i l’atur, les desigualtats de gènere, l’educació, la publicitat, les xarxes socials, els okupes, la història (sovint amb testimonis orals), les addiccions, els vídeojocs o la moda. Finalment, l’esport és un altre dels centres d’interès dels nostres joves, amb treballs sobre diferents esports, les lesions o noves pràctiques esportives.
La nota del treball valora l’esforç de l’alumnat, l’aplicació dels coneixements adquirits durant el batxillerat i la perícia a l’hora de fer i presentar el treball. La presentació oral és la primera vegada en la vida acadèmica en què cada alumne es troba davant d’un tribunal format per tres professors i d’un públic en el que hi ha companys, alumnes de primer de batxillerat i familiars. És un acte que té la seva litúrgia, sol estar molt ben preparat i es recolza en presentacions de diapositives fetes amb diferents programes informàtics o amb aplicacions d’internet. En el nostre institut, que està especialment orientat a les llengües estrangeres, molts treballs tenen el valor afegit d’estar realitzats i presentats en altres llengües, en francès en el cas d’alumnes que cursen el batxibac, en anglès per als alumnes que ho vulguin fer o ocasionalment en castellà per a temes de llengua o literatura espanyola.
El procés s’acaba amb la publicació d’un resum de tots els treballs en un llibre anual que publica i coordina el Centre de Recursos Pedagògics del Bages i que es presenta a Manresa al final de curs. A més, els treballs més excel·lents es presenten a diversos premis a nivell del Bages, de Catalunya o, fins i tot internacionals. Al llarg dels més de 20 anys d’experiència en batxillerat, l’institut ja acumula un seguit de distincions en diverses especialitats.
En conclusió, el treball de recerca representa la culminació d’una etapa en la maduresa de l’alumnat, un augment de la seva autoestima i, en definitiva, una fita important en la seva preparació per a estudis posteriors, la universitat o els cicles superiors de formació professional, i per a la vida laboral.
A la foto, presentació d’un treball de recerca en una aula de l’institut.

Deixa el teu comentari:

El teu correu electrònic no sortirà publicat

 

Més articles de la categoria