0 Shares 66 Views

El CLAM engega màquines amb el millor cinema

22 de setembre de 2022
66 Views
Demà 23 de Setembre obre portes una edició especial del Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya, amb convidats, activitats paral·leles i un suport excepcional del teixit cinèfil i social de la Catalunya Central.

L’ organització del CLAM vol agrair especialment l’ entusiasme generat entre públic i mitjans durant aquests primers dies de visibilització del festival, que ja augura un increment especial en el nombre d’ espectadors.

Inauguració:

L’ estrena espanyola absoluta de ‘La nuit du 12’ (2022), de Dominik Moll, dóna el tret de sortida a la divuitena edició del festival aquest divendres a les 21h a la sala gran del BagesCentre de Manresa. El film va rebre una reacció entusiasta a Canes 2022 i és un enorme èxit de recaptació a França, el seu país d’ origen. S’ espera la presència a la inauguració del alcalde i les alcaldesses de les tres seus, així com dels representats de totes els institucions, entitats i patrocinadors implicats en aquesta edició. El cineasta i sotsdirector del festival Gerard Quinto presentarà la sessió inau-gural, que ha escrit el periodista Joan Barbé.

Primers convidats:

Durant el primer tram d’ aquesta edició, el festival comptarà amb la presència de diversos convi-dats rellevants. Isaki Lacuesta, un dels nostres premis d’honor d’ enguany, vindrà personalment a recollir el guardó, una estaueta creada per a l’ ocasió per l’ escultora Àngeles Feixenet. El pro-ductor Martin Samper, ampli coneixedor de la carrera de Lacuesta, moderarà la Masterclass que precedirà dimarts l’ estrena del seu film ‘Un año, una noche’, guanyadora del Premi ecumènic del jurat del darrer festival de Berlín. La cineasta Neús Ballús, coneguda pel seu film ‘Sis dies corrents’, premiada al festival de Locarno i als darrers premis Gaudí, serà la protagonista d’ una xerrada dissabte a les 20h, que moderarà la periodista Marta Armengou (La finestra indiscreta – Catalunya Ràdio) al BagesCentre. Per altra banda dilluns tindrem a la biblioteca de Navarcles la filosofa barcelonina Marina Garcés, que presentarà el seu llibre ’Un món nou’, on exposa les ba-ses del seu compromis amb el pensament contemporani. El mateix dilluns al BagesCentre la pro-gramadora Marie Boussat del festival Clermont-Ferrand presentarà la sessió especial amb el mi-llor cinema social del seu certamen, mentre els hereus del llegat del cineasta Toni Serra exposa-ran en la sessió homenatge la rellevància d’ aquest referent de l’ avantguarda audiovisual catala-na, i Oscar Arce, director del Luis Buñuel Film Institute, exposarà des de Los Angeles, les virtuts del clàssic ‘Las hurdes’.

Presentaran les sessions també els crítics i membres de les comissions del festival Jordi Bordas, Carles Gilabert, Joan Millaret, Gerard Quinto i Esteve Soler.

Estrenes excepcionals:

Al marge de l’ estrena de ‘La nuit du 12’ el dia de la inauguració, el Clam ha preparat per aquests primers dies a les seves tres seus un menú excepcional de films d’ estrena que es veuen per pri-mera vegada a Catalunya, en la seva gran majoria. Cinema avalat per actors del prestigi interna-cional de Penélope Cruz, Bill Nighy, Isabelle Adjani o Noémie Merlant, així com festivals del nivell de Canes, Venècia, Sundance o Berlín, entre altres. Cronològicament son els següents films:

Dissabte 24 – 17’00h – ‘Montana Story’ (2021), de Scott McGehee i David Siegel

El Clam estrena aquest joia independent nord-americana sobre dos germans perduts en les seves emocions. Una cinta que porta a la memòria les millors pel·lícules de Bob Rafelson i Robert Red-ford, i que destaca per tenir dos joves intèrprets que aviat veurem arrassant a Hollywood. Poques cintes recents dels Estats Units reflecteixen tan bé l’ estat psicològic dels seus protagonistes a través dels seus abrumadors decorats naturals. Secció oficial del festival de Deauville 2022

Dissabte 24 – 17’30 – ‘La madre y la puta’ (1973), de Jean Eustache

Fa poques setmanes aquest film de 1973 de més de 3 hores de duració era un autèntic èxit de re-captació a París. ¿Per què? Doncs perquè és una brillantíssima reflexió sobre les relacions entre els sexes. El gran Jean Eustache signa un cinta mítica carregada de diàlegs llegendaris i que explica les raons de les nostres actuals tensions emocionals amb una clarividència espectacular. Gran premi del jurat i premi Fipresci de la crítica al Festival de Canes de 1973

Dissabte 24 – 19’30h – ’Girl Picture’ (2022), d’ Alli Haapasalo

‘Girl Picture’ és i serà una dels sensacions de la temporada. Al darrer festival de Sundance ja va generar un allau d’ entusiasme per les seves encantadores protagonistes, que no deixen d’ametrallar-nos amb diàlegs esmoladíssims. Una comèdia moderna i sense pèls a la llengua sobre l’ amistat entre tres noies fineses disposades a tot. Premi del públic al Festival de Sundance 2022

Dissabte 24 – 20’00h – ‘Mi vacío y yo’ (2022), d’ Adrián Silvestre

Raphi busca parella i somia construir una familia tradicional. Però els prejudicis aliens i els seus propis dubtes generen en ella un conflicte que només podrà resoldre totalment a través del teatre i molta valentia. ‘Mi vacío y yo’ és un film que no ha deixat de sumar premis i reconeixements i que ratifica Adrián Silvestre com una de les veus destacades del sector audiovisual LGTBI+. Secció oficial del Festivals de Rotterdam i Málaga 2022

Dissabte 24 – 22’00 – ‘A love song’ (2022), de Max Walker-Silverman

Aquest petit i senzill film va ser una de les grans sensacions del darrer festival de Sundance. Dos vidus separats durant molts anys recorden que van ser parella durant la seva infantesa, tot plegat en una nit al costat d’ un llac perdut a les muntanyes. Un divertit i entranyable elogi a la llibertat individual independentment de la nostra edat i dels nostres recursos econòmics. Secció oficial del Festival de Sundance 2022

Diumenge 25 – 17’00h – ‘Peter Von Kant’ (2022), de François Ozon

François Ozon s’ha convertit en un del millors directors del cinema europeu al mateix temps que ha teixit una carrera on enderroca les morals més caduques del continent. El guanyador de la Conxa d’ Or a Donostia per ‘En la casa’ revitalitza el clàssic de Fassbinder acompanyat d’ un càsting brutal: Isabelle Adjani (La reina Margot), Denis Ménochet (Malditos bastardos) i la míti-ca Hanna Schygulla, que va fer gran l’ implacable drama del 1972. Film d’ obertura del darrer Festival de Berlín

Diumenge 25 – 19’00h – ‘Living’ (2022), de Oliver Hermanus

Només el subtil i emotiu creador de ‘Lo que queda del día’ i ‘Nunca me abandones’, l’escriptor Kazuo Ishiguro, hauria pogut portar a l’excel·lència aquesta versió del gran clàssic del cinema japonès: ‘Vivir’ (Ikiru), d’ Akira Kurosawa. El film ens situa ara en el Londres dels anys cincuan-ta i converteix en l’ entranyable protagonista a Bill Nighy (‘Love actually’), en el millor paper de la seva carrera. Secció oficial (fora de competició) del festival de Venècia 2022

Diumenge 25 – 20’30h – ‘The natural history of destruction’ (2022), de Sergei Lotznitsa

“¿És moralment acceptable utilitzar població civil amb propòsits bèl·lics?”, “¿Pot justificar-se la destrucció massiva per un ideal ‘moralment’ superior?” Aquestes son les preguntes que es fa el providencial cineasta Sergei Lotznitza (‘Donbass’) en aquest documental que glaça la sang per la seva descripció del que va passar fa 80 anys a Alemanya. La comparació amb la nostra contempo-raneïtat és tremendament oportuna. Secció oficial (fora de competició) del Festival de Canes 2022

Diumenge 25 – 21’30h – ‘En los márgenes’ (2022), de Juan Diego Botto

Poques vegades hem vist a Penélope Cruz en una interpretació tan intensa com en el compromés debut davant de la càmera de Juan Diego Botto. Tots dos interpreten una parella que es veuen assetjats per l’amenaça d’ un desnonament immediat. El film retrata amb versemblança tots els intents per evitar-ho, així com la gravetat d’ aquesta veritable desgràcia social. Secció oficial del Festival de Venècia 2022 (Orizzonti)

Dimarts 27 de Setembre – 21’00h – ‘Un año, una noche’ (2022), d’Isaki Lacuesta

L’ atemptat a la sala Bataclan de París va saccejar el món sencer. I també les vides de Céline i Ramon, una parella que haurà d’ afrontar un sotrac emocional abrumador. El gironí Isaki Lacuesta, un dels noms més sòlids i prestigiosos del cinema europeu contemporani, afronta el seu projecte més ambiciós al costat de dos intèrprets tan fascinants com Noémie Merlant (‘Retrato de una mujer en llamas’) i Nahuel Pérez Biscayart (‘120 pulsaciones por minuto’).Premi del Jurat Ecumènic al millor film en el Festival de Berlín 2022

A tot aquest cinema cal sumar les aportacions matinals dels films del cicle ‘Les altres Nomad-land’, que inclouen ‘Wanda’, de Barbara Loden, ‘Sin techo ni ley’ d’ Agnès Varda, ‘Never Rarely Sometimes Always’, d’ Eliza Hitman, i ‘’Hola, estás sola?, d’ Icíar Bollaín.

El cicle i les sessions venen acompanyats no només de les aportacions de estudi de ciència ciu-tadana al voltant del sensellarisme organitzat per la FUB sinó per la presència i les presentacions de la trentena d’ entitats col·laboradores amb el CLAM enguany.

Premi Pere Casaldàliga – Diumenge 25 a les 12:00h al Teatre Auditori Agustí Soler i Mas de Navarcles

La cooperativa l’Olivera ha estat distingida amb el Premi Pere Casaldàliga a la Solidaritat d’enguany, que concedeix el Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya, el CLAM. L’entitat rebrà el premi i homenatge del festival en un acte que se celebrarà el diumenge 25 de setembre a les 12 del migdia al Teatre Auditori Agustí Soler i Mas de
Navarcles.

Amb la concessió d’aquest premi que lliurarà Enric Canet, Director de Relacions Ciutadanes, Casal dels infants Acció Social als Barris, l’organització ha volgut destacar que, amb la seva tasca diària, la cooperativa l’Olivera treballa perquè “la paraula inclusió es converteixi en conviven-cia” i per desenvolupar un espai on les persones siguin valorades per les seves habilitats, defugint qualsevol etiqueta.

Deixa el teu comentari:

El teu correu electrònic no sortirà publicat

 

Més articles de la categoria

Horaris del cap de setmana
43 views
43 views

Horaris del cap de setmana

ASFE - 30 de setembre de 2022
Diumenge es clouen les sessions del Clam Festival
39 views
39 views

Diumenge es clouen les sessions del Clam Festival

Jaume Grandia - 30 de setembre de 2022
Espectacle “1 d’octubre, el poder de la gent”
30 views
30 views

Espectacle “1 d’octubre, el poder de la gent”

Redacció - 30 de setembre de 2022
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com