0 Shares 522 Views

Una polsera estimulant per a persones amb discapacitat intel·lectual i un estudi per a la promoció de l’autodeterminació de joves amb autisme, premiats per AMPANS

27 d'abril de 2022
522 Views

.El Jurat del Premi d’Investigació i Innovació sobre discapacitat intel·lectual i trastorns del desenvolupament ha proclamat els treballs guardonats en la 9a edició. Aquest premi, que convoca AMPANS de forma biennal, consta de dues categories, innovació i investigació, amb tres premis dins de cadascuna. El primer premi d’innovació se l’ha endut el projecte de desenvolupament d’una polsera vibro estimuladora per a persones amb comportaments estereotipats, i en el camp de la investigació, el primer premi se l’ha endut un estudi per a la promoció de l’autodeterminació de joves amb TEA. Aquests dos primers premis estan dotats amb cinc mil euros cadascun.

“ESSENS: Tecnologia wearable vibroestimulatòria davant de comportaments estereotipats en persones amb autisme i discapacitat intel·lectual”és el projecte premiat en el primer lloc de la categoria d’Innovació. Aquest treball s’ha presentat per Cristina Santamarina i Vicente Cloquell, ambdós professors de la Universitat Politècnica de València, i ha comptat amb la participació de la Cooperativa Valenciana Koynos. Aquest projecte ha servit per validar el funcionament del prototip de la polsera ESSENS, un dispositiu que emet vibracions d’alta freqüència per reduir els moviments estereotipats de persones amb trastorn de l’espectre autista. S’ha provat amb cinc infants d’entre 6 a 10 anys, amb TEA, i els resultats han mostrat una disminució significativa estadística d’aquests comportaments estereotipats, així com la importància que la estimulació somatosensorial pot tenir sobre la inhibició motora i l’aprenentatge.

En la categoria d’Investigació, el primer premi ha estat pel programa “TEAm_YOUNG ADULTS. Promovent l´autodeterminació de joves adults amb trastorn de l´espectre autista.” Els autors i autores d’aquest programa d’investigació són Clara Andrés, Cristina Mumbardó (doctora en psicologia i guanyadora d’un primer premi a la VIII Edició), Núria Farriols, Tary Gómez, ambdues doctores en psicologia, i Teresa Pretel. Aquest programa s’ha avaluat a partir d’un assaig amb 14 joves adults, d’entre 17 i 24 anys, i s’ha implementat al llarg de 20 sessions. Els resultats i l’eficàcia d’aquest programa s’ha provat de forma individual i també familiar, i s’ha demostrat una millora notable de tot el grup en les tres dimensions en que s’avalua l’autodeterminació.

En total s’atorguen 6 premis entre les dues modalitats, tres d’investigació i tres d’innovació. En la modalitat d’investigació es valora el rigor científic del treball i l’aportació de coneixement i la seva utilitat; en la modalitat d’innovació es valora el grau d’innovació del projecte, el seu impacte en la millora de qualitat de vida de les persones amb discapacitat i la seva capacitat de rèplica en altres contextos de suport a persones amb necessitats especials. Els primers premis de cada modalitat estan dotats 5.000 euros cadascun, els segons premis amb 3.000 i els tercers, amb 1.000 euros cadascun. Aquest any, a més, el jurat ha considerat de fer una menció especial a un quart treball en la categoria d’investigació: “Situació i necessitats d´avis de néts amb Síndrome de Down”, un treball innovador sobre un tema poc estudiat, com és el paper dels avis de persones amb Síndrome de Down, fonamentals en el suport familiar i la conciliació familiar i laboral dels pares d’aquetes persones. Els treballs guardonats són consultables i es publiquen íntegrament a la pàgina del premi de la web d’AMPANS, en l’idioma original en què han estat presentats.

El Premi d’Investigació i d’Innovació sobre la discapacitat intel·lectual compta amb el suport, com en l’última edició, d’ICL Iberia, Esteve i Control Group. Aquest premi és un reconeixement a la feina de les persones i equips que dediquen el seu treball a la investigació per la millora de l’atenció i la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual i trastorns del desenvolupament.

Acte d’entrega del Premi

El 9è Premi d’Investigació i d’Innovació d’AMPANS s‘entregarà a l’Auditori de la Plana de l’Om de Manresa, dimarts que ve 3 de maig, a les 19h, en un acte presencial, després que la pandèmia va obligar fer l’última entrega de forma online en la darrera edició, el 2021.

L’acte comptarà amb la participació de la pedagoga Anna Esclusa, coordinadora del projecte Modulació Pedagògica, que ha estat Premi Talent de la Cambra de Comerç de Barcelona. La Modulació pedagògica és atenció centrada en el cor per abordar la comunicació envers les persones amb dificultats de comunicació verbal i/o un comportament “diferent” al que correspondria per edat més enllà de les patologies. La xerrada porta per títol “Comunicació més enllà de la discapacitat, 100 idees per a famílies”. L’entrada a l’acte és lliure.

Resolució del jurat del 9è Premi d’Investigació sobre Discapacitat Intel·lectual

En la categoria d’INNOVACIÓ:

1r Premi: ESSENS: Tecnología wearable vibroestimulatoria frente a comportamientos estereotipados en persones con autismo y discapacidad intelectual.
Autors: Cristina Santamarina Siurana, Vicente Cloquell Ballester i Cooperativa Valenciana Koynos.
El jurat ha valorat la claredat, l’estructuració i la capacitat d’adaptació durant el procés de disseny i fabricació del dispositiu ESSENS, un dispositiu portable al canell, capaç de produir estímuls per vibració, en el rang de les altes freqüències, amb la finalitat de reduir els comportaments estereotipats quan aquests interfereixen en les activitats bàsiques de la vida de les persones amb TEA i discapacitat intel·lectual.

2n Premi: El intraemprendimiento como estrategia de mejoramiento de la calidad de vida y el desarrollo sostenible
Autors: Corporación Crear Unidos.
El jurat ha destacat la iniciativa “Café Crear Unidos” com una solució innovadora en el context colombià de formació i generació de llocs de treball per a persones amb discapacitat intel·lectual. La creació d’aquesta iniciativa exemplifica els processos de benchmarking, transferència de coneixement i creació d’aliances conjugant-ho tot en un procés de valoració i formació de les persones candidates.

3r Premi: La gamificación como herramienta para la mejora del engagement, clima laboral y calidad de los servicios de prestación de apoyos para personas con discapacidad intelectual.
Autor: Fernando Sánchez Rodríguez.
El jurat ha premiat l’elaboració d’un joc que exemplifica la gamificació en la generació de nous models d’aprenentatge i desenvolupament de les competències professionals. El projecte destaca pel rigor en la seva planificació, desenvolupament de les fases i anàlisi dels resultats, sent aquests últims molt significatius per als professionals.

En la categoria d’INVESTIGACIÓ:

1r Premi: Programa TEAm_YOUNG ADULTS: Promoviendo la autodeterminación de jóvenes adultos con trastorno del espectro autista.
Autors: Clara Andrés Gárriz, Cristina Mumbardó Adam, Núria Farriols Hernando, Antoni Maria Gómez Hinojosa i Teresa Pretel Luque.
El jurat ha valorat la creació d’un programa de desenvolupament d’habilitats relacionades amb l’autodeterminació específicament dirigida a joves amb trastorn de l’espectre autista en base a la traducció i adaptació d’altres programes i tècniques i a la creació de nous continguts fins a configurar una unitat didàctica de 20 sessions dins d’un marc d’investigació on és difícil trobar treballs centrats específicament en aquest grup de persones.

2n Premi: Personas con discapacidad intelectual en prisión.
Autora: Leticia Muñoz García-Largo.
El jurat ha destacat la important mostra de persones recluses objecte del present estudi descriptiu i l’anàlisi detallat de les variables sociodemogràfiques, criminològiques, penitenciàries i clíniques. Obtenint uns resultats de prevalença de discapacitat intel·lectual significativament superior a la major part dels estudis descrits en la literatura científica. L’anàlisi de les variables esmentades abans duu a importants resultats amb significació estadística en relació amb l’edat d’ingrés, el nivell educatiu, l’abandó escolar, l’edat d’inici de la carrera delictiva, la participació en tallers, el consum de drogues o els intents de suïcidi.

3r Premi: Té una incidència real l’activitat formativa en relació als coneixement i actituds sexuals i afectives de persones amb discapacitat intel·lectual?
Autor: Jordi Fernandez Suriñach.
El jurat ha premiat el disseny d’un programa educatiu per a la millora de les actituds en relació a l’afectivitat i la sexualitat de persones amb discapacitat intel·lectual partint de l’adaptació del programa Saludiversex, al qual se li ha afegit d’altres temàtiques sorgides de l’anàlisi de la literatura d’experts i de les demandes de les pròpies persones amb discapacitat.

Menció Especial: Situación y necesidades de abuelos de nietos con Síndrome de Down.
Autor: Rocío Martín Sevillano.
El jurat ha considerat el caràcter pioner i poc estudiat de les necessitats i situacions dels avis amb nets amb discapacitat intel·lectual, que constitueixen una peça fonamental dins dels suports naturals de les persones amb discapacitat i un element clau en la conciliació familiar i laboral dels pares.

Deixa el teu comentari:

El teu correu electrònic no sortirà publicat

 

Més articles de la categoria

Lliurament del Premi MONTPEITÀ 2023
67 views
67 views

Lliurament del Premi MONTPEITÀ 2023

Redacció - 28 de març de 2024
Editorial 1682
794 views
794 views

Editorial 1682

Redacció - 28 de març de 2024
Juguem amb la llum
52 views
52 views

Juguem amb la llum

Escola CEIP Pla del Puig - 27 de març de 2024
CNL Montserrat – Pel que fa als connectors
314 views
314 views

CNL Montserrat – Pel que fa als connectors

CNL Montserrat - 27 de març de 2024
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com