0 Shares 108 Views

La tèxtil catalana que ha sobreviscut a Inditex.

24 gener, 2021
108 Views

Per Bernat Bella / AMIC – Redacció –

Amb la batalla pel preu perduda, ZD ha mantingut la seva aposta per l’alta qualitat per sobreviure durant un segle.

El boom d’Inditex i la deslocalització de la producció a països asiàtics va acabar amb moltes històriques indústries tèxtils catalanes, que no es van saber adaptar al nou entorn. N’hi ha d’altres que s’han mantingut en peu i han trobat el seu mercat en un món globalitzat i molt més competitiu. És el cas de ZD, una companyia que encara produeix des de la mateixa fàbrica que va estrenar el 1920 al cor de Mataró. Una empresa familiar dedicada a la roba interior que ha fet de la qualitat, la innovació i la producció local i artesana la seva bandera.

“Som una raresa. Continuem aquí quan tothom ha buscat tallers exteriors i s’ha deslocalitzat”, destaca Katy Muñoz, CEO de ZD, que emfasitza que són l’única fàbrica que es manté al seu carrer. Fa uns anys n’eren quatre. “En l’època del boom industrial al Maresme, a Mataró hi havia moltes fàbriques i tallers industrials. De cada tres cases, hi havia una fàbrica”, apunta.

Katy Muñoz: “Som una raresa”

Actualment, compta amb una plantilla de 50 persones, de les quals el 95% són dones, factura més de dos milions d’euros anuals i és líder de vendes en la seva categoria.

La guerra perduda amb Inditex

En aquest context, dos germans van decidir impulsar una fàbrica per confeccionar roba interior sota la marca Caracol. Van començar produint productes per a homes i actualment ja disposen de més de mil referències i venen a diversos països a través de 800 punts de venda externs. “La filosofia amb la qual es va crear i que encara continua és la roba de molta qualitat. Això fa que encara siguem aquí”.

Amb l’explosió d’Inditex, moltes empreses es van sumar a la roda de presentar col·leccions setmanals i deslocalitzar la producció per competir amb el preu. Però des de ZD van veure clar que aquest no era el camí. “La guerra del preu és impossible i és una guerra perduda. Sempre es pot anar a buscar una fàbrica a un lloc encara més barat”, reconeix Muñoz.

ZD es va mantenir en la seva aposta per la qualitat: “La nostra obsessió és buscar la matèria primera més exclusiva, comprem el millor del món”. El preu és més alt (un bòxer per a home costa entre 20 i 30 euros) i la producció més petita, però tenen un nínxol de mercat molt estable. “És un nínxol de mercat petit, però és un valor afegit que ens diferencia”, destaca la CEO de la companyia. La diferenciació és la clau per seguir vius un segle després, sense deixar-se portar per les tendències que marquen les grans corporacions.

“No pretenem beneficis massius ni començar a fabricar a dojo. Som una empresa familiar i petita, que fem les coses ben fetes. Venem un producte fet aquí i a casa”, és la sentència que resumeix l’esperit de ZD.

Roba interior feta de soja

Un dels pilars que ha marcat la filosofia de ZD durant la seva història ha estat la innovació, fonamental també en un sector que des de fora pot semblar molt tradicional. La companyia mataronina és pionera en la utilització de teixits únics, que han portat a la seva roba interior. “Durant aquests 100 anys, hem ampliat la nostra gamma de teixits i dissenys, patentant i introduint nous materials”, explica Muñoz.

Un exemple és la fibra de soja, que van incorporar el 2011 sent l’única empresa espanyola que fabrica roba amb fil de soja. La CEO destaca que és “un teixit intel·ligent que ha suposat una nova fita en la innovació tèxtil” que aporta propietats úniques com la gran capacitat d’absorció i transpiració, hidratació i suavitat.

Ho van descobrir en fires internacionals i els va atreure la seva qualitat i la sostenibilitat: no s’ha de plantar soja per extreure el fil, sinó que s’aprofita el gra un cop ja l’han fet servir indústries alimentàries, cosmètiques o farmacèutiques. A través d’un procés de bioenginyeria aconsegueixen fer-ne fils. “Té totes les propietats bones del món natural, és bo per a la pell; i el millor del món sintètic”, resumeix.

Tornar als orígens

I ara, la seva aposta per la producció pròpia i local, torna a ser l’aposta de moltes companyies. “Sembla que les marques estan fent un mix: s’han adonat que fer-ho tot fora portava molts problemes de qualitat”. Mentrestant, ZD manté intacta la seva filosofia nascuda el 1920 al centre de Mataró, l’artesania i l’alta qualitat.

Deixa el teu comentari:

El teu correu electrònic no sortirà publicat

 

Més articles de la categoria

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com