0 Shares 2082 Views

FRIMAN: 50 anys

18 de juliol de 2018
2082 Views

Com avançàvem en el número anterior, l’empresa Friman, ubicada al polígon de Sant Isidre de Sant Fruitós de Bages, celebra el seu cinquantè aniversari.
Per conèixer la historia i projectes d’aquesta firma, una de les principals empreses familiars catalanes en distribució d’aliments congelats per al sector de l’hostaleria, parlem amb el seu conseller-delegat Enric Torres i Borràs.

Quan i per què van crear Friman?
El meu pare; l’Enric Torres Camprubí i el meu oncle; Josep M. eren propietaris d’un negoci de compra i venda de cereals, llegums i patates al carrer Caritat de Manresa. L’any 1968, juntament amb en Joan Pla Clapers i Ramon Codina Soler, i en un petit local de no més de 200 metres quadrats annexa’t al negoci mencionat, van crear l’empresa d’aliments congelats Friman.

Aquella època el congelat no era conegut…
Molt poc. Cadascuna de les vendes que podien fer anava precedida del convenciment del seu client de que implementés en l’espai, normalment reduït, de la seva botiga, un bagul de congelació per a conservar adequadament el producte que l’hi venien. És a dir; eren més venedors d’electrodomèstics que no pas de congelats.

Com va ser que vinguéssiu a Sant Fruitós?
El meu pare sempre ha estat un “emprenedor” i, per tant, amb una visió clara de futur. Va comprar uns terrenys al polígon Sant Isidre per a poder-hi desenvolupar els diferents negocis i oportunitats que l’hi sorgien: Pinsos Bages, Fruitera Bages, Transbasa, etcètera.
Només va ser una qüestió de temps que, el creixement del propi Friman, els portés a implantar la companyia en els terrenys de que disposaven a Sant Fruitós.

El seu pare també fou el fundador de Supeco…
Doncs sí, com he dit, la personalitat emprenedora que sempre ha tingut el va fer interessar-se en la distribució alimentària i coincidint amb l’aparició dels Hipermercats a França, va cercar terrenys a les comarques veïnes on es pogués construir el que hagués estat el primer establiment d’aquesta grandària, uns quants anys abans de que “Pryca” s’implantés al Prat de Llobregat, com a primer Hipermercat del nostre país.
El projecte, però, sobrepassava amb escreix els recursos de que disposava i, per tant, es va reorientar al comerç majorista amb la fórmula del Cash&Carry, que també era altament innovador. Fent societat amb “Comercial Puigdellivol” i amb les famílies Vallespí i Ricart van crear “Mercabages”, que fou titular del primer Cash&Carry IFA implantat a la Catalunya Central i, com no podia ser d’altre manera, a Sant Fruitós de Bages.
L’evolució del sector, i la seva permanent inquietud, el van portar a crear el primer supermercat Supeco a la població de Puig-reig l’any 1977 i, en els anys posteriors, l’hi va tocar a Berga (1978) i la transformació del Cash IFA (Sant Fruitós) en 1980, en el desitjat hipermercat. Posteriorment vàrem obrir d’altres establiments fins a portar Supeco a una facturació de gairebé 80 milions d’euros.

Hi havia una estreta relació entre Supeco i Friman?
Òbviament, tot i que eren absolutament independents i gestionades una pel meu pare i jo mateix i l’altre per Joan Pla, l’estret vincle amb l’evolució del sector de distribució alimentària i la venda de productes congelats feia que el creixement anés en paral·lel.

Quan entra vostè a la direcció de Friman?
El projecte Supeco va canviar de rumb radicalment l’any 1996, quan va entrar a la societat, com accionista majoritari, l’empresa francesa “Comptoirs Modernes” vinculada a Carrefour.
Durant dos anys vàrem desenvolupar, conjuntament, el projecte de fusió dels seus establiments (Mercaplus) amb el de la empresa Gironina (Maxor) i els propis de Supeco. Arribant a facturar prop de 300 milions d’euros l’any 1998.
Aquest mateix any, diferencies de criteri dins de la societat em varen dur a dimitir com a Director General i, conseqüentment, a la ruptura de la nostra família amb la societat creada.
Com que ni el pare, ni jo mateix, ni la resta de la família podíem estar “quiets”, vàrem decidir crear el “Centre Corporatiu Ini6, S.L.” com a holding familiar, per invertir en la creació de nous projectes empresarials.
Malauradament, una greu malaltia de Joan Pla (cofundador de Friman), va fer que un dels primers projectes que hagués de dur a terme a Ini6, fou precisament, el propi Friman i la seva reconversió cap a sectors més propis, d’aquell moment, com eren els d’HORECA.

Com canvia comercialment Friman?
Fa 50 anys el client principal de Friman eren les botigues d’alimentació tradicional. Però amb l’aparició de les grans cadenes europees (Carrefour, Continente,Dia, etcètera) els nous supermercats, de talla molt més gran, feien preveure la necessitat de reconversió cap a sectors, que des de els inicis, i encara que amb poc volum de negoci, ja eren clients, com l’hostaleria i la restauració.

I empresarialment?
Avui Friman es un conglomerat empresarial amb interessos al sector de la distribució. És moderna mitjançant Garoina i Logística. La nostra gama de productes s’ha ampliat amb més de 2.500 referències diferents de les de congelat: temperatura ambient o positiva.
Friman, també, disposa d’un espai d’experimentació i d’aprenentatge com es Espai6. On s’hi realitzen els tasts i l’anàlisi dels productes que comercialitzem i que està a disposició de qualsevol empresa de la comarca per a realitzar-hi esdeveniment gastronòmics o reunions d’empresa.
L’evolució en aquests anys (de 1998 al 2018) ha estat molt favorables, malgrat les dificultats del canvi, passant d’una facturació de 18 milions d’euros als 43 milions d’euros de l’actualitat.

Darreres novetats?
Estem ultimant els detalls d’una nova unitat de negoci anomenada: frimanGO, que permetrà donar servei presencial amb recollida als nostres magatzems a tots els nostres clients, amb caràcter d’urgència o bé aprofitar l’estalvi dels costos logístics que suposa l’entrega a domicili.
Hem adaptat les instal·lacions de que disposem a Mercabarna amb les darreres tecnologies per a la millora en l’elaboració i la traçabilitat d’un producte tan delicat com és el peix fresc i el marisc fresc.
També estem fent esforços important per millorar la nostra presència a Internet i portar als clients tota la informació sobre l’estat de les comandes, terminis i horaris de lliurament, situació del camió… i un munt de noves característiques que anirem incorporant paulatinament, però sense pauses, ens les properes setmanes i mesos.

Qui forma l’equip de Friman?
Avui som més de 160 professionals que, d’una o altra forma, ens ajuden a fer-nos millors cada dia. D’elles l’equip comercial (35) atenen a més de 2.500 clients que gaudeixen d’una oferta de més de 4.000 referències. L’equip logístic (65) fan més de 170.000 entregues de mercaderia cada any amb un moviment de 16.000 tm de producte en tot el territori català. A Garoina som 30 professionals, la resta pertanyen als equips de gestió, administració i PPDD.

I ara celebren els 50 anys…
Celebrar quelcom amb un col·lectiu tan ampli és complex i, de vegades, no saps massa el que has de fer, en aquest cas, però, de bon començament vaig tenir clar quina volia que fos la primera activitat a realitzar: compartir totes i cadascuna de les instal·lacions de que disposem a Sant Fruitós; magatzems; càmeres; cotxeres; oficines; cuina… i compartir-les amb la gent que ha fet possible aquesta celebració: les persones que conformen Friman.
I que, aquests al mateix temps, ho poguessin compartir amb el seus pares, parelles, fills…
La jornada de portes obertes, que vam celebrar el passat diumenge, 1 de juliol, va ser molt emotiva. Les persones es van fer seves les instal·lacions, no hi van haver-hi protocols, ni parlaments. La gent venia a l’hora que volia i marxava quan li va semblar.
Estem preparant més activitats per a la segona part d’aquest any i començament del proper 2019, però, permeteu-me que, de moment, mantinguem el secret ((riu).

Jaume Grandia/Josep Sanfeliu

Deixa el teu comentari:

El teu correu electrònic no sortirà publicat

 

Més articles de la categoria

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com