El 64% dels infants de 6 anys de la Catalunya Central han adquirit un llibre en el marc de la campanya “Fas 6 anys. Tria un llibre”

Comunicació Govern.Cat
Lectura de 7 min
  1. Prop de 43.000 nens i nenes del país han bescanviat el targetó per un llibre, la xifra més alta de totes les edicions
  2. El nombre de llibreries participants arriba a 504, la xifra més alta des del 2016, quan es va crear la campanya. L’any passat la xifra va ser de 462
  3. La principal llengua triada en els llibres adquirits és el català, un 73% del total de llibres comprats, i s’han venut més de 7.000 llibres de 424 editorials

- Anunci patrocinat -

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, i la consellera d’Educació, Anna Simó, van presentar ahir les dades de la 8a edició de la campanya Fas 6 anys. Tria un llibre d’enguany. Són les més positives des que es va desenvolupar per primer cop, el 2016. Per al conjunt de Catalunya, aquest 2023 hi han participat 42.956 infants de 6 anys (enfront del 39.597 de la passada edició) del total de 72.480 censats, xifra que representa que un 59,27% dels nens i nenes d’aquesta edat han bescanviat el seu targetó. És la dada més alta des que es va iniciar la campanya, l’any 2016, i supera el percentatge d’infants participants a l’edició del 2022, que va ser de 53,23%. Cal tenir en compte que el 2016 van adquirir un llibre un 38,3% dels infants censats.

A la Catalunya Central enguany hi han participat 2.559 infants de 6 anys d’un cens de 3.999, la qual cosa representa que el 64% dels nens i les nenes d’aquesta edat han bescanviat el seu targetó. Per comarques, la participació més alta ha estat al Moianès amb un 70,2%, i la més baixa, al Bages amb un 59,9%. Entremig hi ha Osona, amb el 67,5%; el Solsonès, amb el 67,1%; el Lluçanès, amb el 66,7%, i el Berguedà, amb el 64,1% dels infants.

La consellera Garriga ha destacat les bones xifres d’enguany i ha afirmat que cada cop són més nens i nenes els que aprofiten aquesta oportunitat d’iniciar-se en el món del llibre i les llibreries. I és que, quan des del Govern, diem que tothom ha de tenir accés a la cultura, també ens referim als més petits”. En aquest sentit, “aquesta campanya també busca que les noves generacions vegin que les llibreries són centres culturals de proximitat, espais de trobada, sempre acollidors i amb uns grans prescriptors, que són els llibreters”, ha reblat. Garriga també ha agraït la feina i els esforços del Gremi de Llibreters; “sempre és un plaer veure com els nens i nenes gaudeixen de la màgia dels llibres, I aquesta campanya vol plantar una llavor que els faci estimar la lectura.”

Per la seva banda, la consellera d’Educació ha remarcat que, “per despertar el gust per la lectura en l’infant, cal sumar complicitats entre l’escola i l’entorn familiar. Per això, vam considerar que l’escola podia contribuir a amplificar la campanya; per exemple, demanant als mestres que informessin de la campanya els infants i les famílies o els fessin arribar llistes de recomanacions de possibles llibres per comprar”.

En conjunt, s’han venut un total de 7.091 títols de 424 editorials (enfront dels 5.923 títols de 400 editorials venuts en l’edició del 2022). A més, la principal llengua triada pels infants és el català, amb unes vendes que representen un 73% dels llibres adquirits. La xifra, a més, se situa per damunt del percentatge mitjà de vendes anuals de llibres infantils i juvenils en català, que està a l’entorn del 66%.

L’any 2023 també s’ha incrementat el nombre de llibreries participants a la campanya, de 462 el 2022 a 504 enguany. Pel que fa a la tipologia de llibreries amb major índex de bescanvis del targetó, enguany les llibreries independents acumulen més vendes (59,80%) que les cadenes (40,20%).

La campanya, que impulsa el Gremi de Llibreters amb el suport del Departament de Cultura, es duu a terme des del 2016 i forma part de les mesures incloses en el Pla Nacional del Llibre i la Lectura (aprovat pel Govern el passat mes de juliol) i té com a principal objectiu que els nens i les nenes descobreixin les llibreries com a espais de proximitat que fan accessible la cultura a capes àmplies de la població catalana i que aprenguin a donar valor als llibres.

Enguany s’ha eixamplat la col·laboració amb el Departament d’Educació, amb qui s’ha treballat conjuntament per oferir una Guia per als i les mestres. El document conté un recull d’accions vinculades a la campanya, per aprofitar pedagògicament el llibre adquirit pels infants. A més, s’ha renovat l’acord amb l’ONCEper tal d’adaptar la targeta al sistema braille de lectura i escriptura tàctil, de manera que els infants amb discapacitat visual també puguin adquirir el seu llibre.

La presentació de les dades de la campanya 2023 va tenir lloc a l’escola Poble Sec de Barcelona i hi van assistir també el director de l’Institut Català de les Empreses Culturals, Edgar Garcia, el president del Gremi de Llibreters de Catalunya, Èric del Arco i el secretari del Gremi d’Editors de Catalunya, Pep Lafarga. L’acte va començar amb una visita dels consellers a les aules de primària del centre, on al llarg del matí es van realitzar diverses activitats participatives a l’entorn del llibre dinamitzades per Tramoia, Produccions Culturals amb la col·laboració de la companyia La Curiosa.

Fas 6 anys. Tria un llibre és una iniciativa del Gremi de Llibreters de Catalunya i té com a col·laboradors institucionals el Departament de Cultura, a través del l‘Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), també compta amb la col·laboració del Departament d’Educació, de l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat), l’ONCE i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. La campanya també compta amb la col·laboració del Gremi d’Editors de Catalunya i l’Associació d’Editors en Llengua CatalanaCom a col·laboradors en la difusió de la campanya hi participen les biblioteques i les escoles públiques, privades i concertades.

Per: Delegació a la Catalunya Central -Gover

Comparteix aquest article
Deixar un comentari

Segueix-nos

En paper i/o en digital
Escull el format que més t'agradi