DAKAR 2025 Direcció a SHUBAYTAH

Redacció
Lectura de 7 min

Per: Dakar.ASO
Fotos: Dani Casas

- Anunci patrocinat -

• El Dakar 2025 va prenent forma: la sisena edició a l’Aràbia Saudita tindrà lloc del 3 al 17 de gener entre Bisha i Shubaytah.

• David Castera va revelar les grans línies de la 47a edició davant 700 convidats reunits al circuit offroad de Les Comes.

Després d’aquest primer episodi, el Dakar Tour visitarà les properes setmanes els aficionats als ral·lis a Sud-àfrica, Itàlia, Argentina, Mèxic, República Txeca i Països Baixos.

• L’alt nivell de dificultat es manté en aquesta nova edició del Dakar, en particular amb el nou desafiament “48h chrono”, una etapa marató tradicional i una estada de tres dies a l’Empty Quarter, on finalitzarà el ral·li.

• Els equips del Dakar també s’han esforçat a dissenyar recorreguts d’especials que separin les categories durant almenys cinc dies i a oferir diverses etapes en bucle.

BISHA: ESPORT EN MIG DEL POBLE

La gran concentració que precedeix la sortida del ral·li s’ha convertit en tot un esdeveniment. Realitzar els últims ajustos i les proves prèvies a l’inici de la competició, complir amb les verificacions tècniques i administratives… aquest sol ser el programa dels últims preparatius. Però, per tercer any consecutiu, el fet de reunir-se tots al mateix lloc, lluny de les ciutats, és el que dóna un sabor especial al retrobament. El “start camp” de Bisha s’ha dissenyat específicament per portar l’esport fins al mateix centre del poble. Es tracta d’una estada prolongada que inclourà els primers dies de cursa i l’arribada del pròleg al cor del vivac, un stop al peu del podi i una autèntica primícia!

48H CHRONO: CANVI D’ESCENARI

La idea d’una etapa llarga disputada en dos dies, amb una parada obligatòria en un dels vivacs minimalistes disseminats pel desert, va seduir tant als competidors com als espectadors, alhora que va provocar autèntics girs de guió entre els aspirants al títol. Aquesta iniciativa es repetirà a l’edició 2025, sobre una distància encara més gran de 950 quilòmetres (davant dels 540 km de 2024) i en aquesta ocasió sobre un terreny més variat, alternant trams tècnics i ràpids. El desafiament arribarà a la primera setmana, amb oportunitats per obrir escletxes, però no només a les dunes.

RUTES SEPARADES: CADASCÚ AL SEU

Per reduir el nombre d’avançaments entre cotxes i motos, per exemple, es prepararan recorreguts diferents en almenys cinc etapes del Dakar 2025. Més enllà de les preocupacions relatives a la seguretat, aquestes rutes independents permeten col·locar els equips de cotxes en posició de navegants, sense poder aprofitar les petjades deixades per les motos. En fer coincidir la sortida de les especials amb els primers raigs de sol, els participants FIA també es beneficiaran de dies de cursa a plena llum del dia, el que limitarà el nombre d’arribades tardanes al vivac. Finalment, els camions també tindran el seu propi recorregut dedicat en una etapa dissenyada a l’Empty Quarter.

ETAPA MARATÓ: CUIDANT LES MÀQUINES

En dues ocasions, els pilots i les tripulacions hauran de lidiar amb el fet que els seus equips d’assistència estaran lluny. A més de la “48h chrono”, s’ha programat una etapa marató més tradicional, amb un vivac dedicat del qual quedaran exclosos els mecànics habituals. La gestió de la mecànica al llarg de més de 800 quilòmetres serà essencial tant per als que lluitin per les primeres places com per als aficionats que desitgin completar la prova amb l’estatus de “finisher”.

EMPTY QUARTER: EL FAR DE SHUBAYTAH

Els pilots del Dakar van descobrir Shubaytah el 2020. Des de llavors, aquesta porta d’entrada a l’immens desert de l’Empty Quarter ha estat visitada en les dues últimes edicions, com a punt de referència per a l’exploració cada vegada més profunda d’aquest oceà de dunes. En aquesta ocasió, Shubaytah marcarà el final de l’aventura, com un far cap al qual els pilots hauran de dirigir-se per trobar la sortida, després de tres dies de navegació entre chotts i dunes, incloent una especial de més de 400 quilòmetres. A l’última etapa, les extensions de sorra gairebé infinites compartiran protagonisme amb els cotxes i les motos, que prendran la sortida en línia. El espectacle està garantit!

DAKAR CLASSIC: ELS “2000” ENTREN EN ESCENA

Evidència de primer ordre: a mesura que passen els anys, els joves són cada vegada menys joves. Així doncs, quatre anys després de la creació del Dakar Classic, és lògic que nous vehicles entrin a la cursa de regularitat dels “històrics”. La prova estarà oberta a la generació de cotxes i camions matriculats entre 2000 i 2005. El nou perímetre definit per 2025 permetrà, per exemple, el retorn al vivac del Mitsubishi Pajero Evo que va portar a Stéphane Peterhansel a la seva primera victòria en cotxes el 2004, o del Bowler amb el qual Guerlain Chicherit i Mathieu Baumel van debutar el 2005. Col·leccionistes, al taller!

MISIÓN 1000: ACTE II

La creació de Mission 1000 ha possibilitat a una dotzena de vehicles provar les seves innovadores tecnologies alternatives en el terreny del Dakar, sortint cada dia per recorreguts amb distàncies adaptades al seu potencial actual. Amb el mateix esperit de laboratori en ple desert, el desafiament continuarà el 2025, amb més projectes capaços de conformar el futur del rally raid.

Comparteix aquest article
Deixar un comentari

Segueix-nos

En paper o en digital
Escull el format que més t'agradi