Caminada Vall dels Horts

Una ruta per descobrir la Vall dels Horts

Redacció
Lectura de 2 min

El passat diumenge, 14 de juny, dins del marc “Descoberta del Patrimoni de Sant Fruitós de Bages”, organitzada per l’Ajuntament amb col·laboració del Col·lectiu de Recerca Històrica, es va fer una caminada per la Vall dels Horts.

- Anunci patrocinat -

La caminada va començar pujant el Puig de Sanmartí on des del segle X hi ha documentada una guardiola, torre des d’on es podia comunicar amb la guàrdia manresana de Collbaix, el castell d’Or (Castellnou de Bages) la Guàrdia (Calders) o el castell d’Artés.

El 1848 s’hi construí una fortificació amb una torre telegràfica component de la línia Manresa-Vic. Es comunicava amb les torres de Manresa (Puigterrà) i Artés (campanar). Després passant per Avinyó, Sant Feliu, Prats de Lluçanès, Perafita, Sant Agustí de Lluçanès. Orís, la Gleva arribava a Vic, al campanar de la Pietat.

Caminada Vall dels Horts dins del marc “Descoberta del Patrimoni de Sant Fruitós de Bages” | Foto Mercè Sala

La caminada va continuar cap a la Vall dels Horts, fent esment de la vil·la Romana “La Feliua”, on s’hi van trobar restes constructives, ceràmica entre els segles I i V i una base de premsa. Amb la construcció de l’autopista, aquest jaciment fou destruït després de la realització d’una excavació urgent encarregada a Eduard Sànchez.

A uns centenars de metres d’on hi havia la Feliua, es van veure les tombes medievals, segurament dels segles VI o VII, i les ruïnes de l’església de Sant Genís de la Vall dels Horts. Passant pels Casals, es va pujar pel bosc d’aquest mateix nom on s’hi està fent una neteja del bosc. Pel camí de baixada es va arribar a les Oliveres, masia del segle XII, contemporània de la dels Casals, aturant-nos i observant la bòvila, el molí d’aigua i la sínia. D’aquí ja es va tornar a Sant Fruitós.

Comparteix aquest article
Deixar un comentari

Segueix-nos

En paper i/o en digital
Escull el format que més t'agradi