Entre els anys 75 i 80 a Sant Fruitós, pel que fa a l’esport del motor, van coincidir una sèrie de circumstàncies que van portar a la creació dels Amics del Motor de Sant Fruitós, a saber:
L’auge de món del trial i les proves “pirates”.
L’entrada de les motos japoneses de gran cilindrada.
La vinculació amb el Moto Club Manresa, que va propiciar que es fessin algunes proves a Sant Fruitós i que van ser la llavor per crear un club propi.
El fet de tenir un mecànic de motos: el Ton Prat de Cal Samutxín i la seva dona, que van facilitar el germen de l’ambient i reunió dels joves aficionats i dels qui s’hi van anar afegint gràcies a aquest “bon rotllo” on les competicions eren el nexe d’unió i una excusa per gaudir muntant curses.
En Paco Carreño, que era amic molt proper del mecànic de motos Samutxín, -qui ja tenia molts nois que participaven en curses de trial-, ens va proposar a en Xavier Pintó, al Manel “Chutis” i al Fernando Altimira, que s’acabava de retirar com a pilot de cars, de formar un club propi, ja que érem els qui organitzàvem les curses a Sant Fruitós pel Moto Club Manresa, i era aquest club qui s’enduia la reputació.
La proposta va ser molt ben acollida i a partir de llavors es va treballar perquè s’hi integressin més joves aficionats:
De seguida van arribar l’Olga i el Ramon Cirera, el Pep Figuera “Fivi”, el Joan Sanmartí “ el Guillo”, el Ton Altimiras “Rosset”, el Pere Vilalta de Cordelles, el Lluís Joan Vila de Cal Quico, el Jordi Bastardes, el Sidro Riera, el Sebastià Carrera, el Joan Carrera i el Xavier Casajoana. Més endavant es van afegir el Lluís Juárez, el Josep Vall, el Toni Travesset, el Jaume de cal Xamal, la Pati Planell i la imprescindible presidenta Montse (dona del Josep Creus). Tots ells, alguns amb les seves parelles, ens reuníem els divendres al vespre al bar de La Cuina, per organitzar curses, repassar les que veníem de fer i xerrar d’una mica de tot, i cap a mitjanit la majoria cap a Memfis falta gent.
Va ser l’època daurada dels “Amics” i vam organitzar incomptables curses:
Diverses proves de trial durant l’any
Curses de ciclomotors al voltant del Bosquet (la 1ª carrera del Carles Checa).
Pujada en costa de motos de Sant Benet a Les Brucardes.
Trials Indoor al costat del Bosquet.
Carreres de cars (Campionat de Catalunya) pels carrers del poble
Competicions d’Autocross al camp de ca l’Aleix (davant del Parc del Bosquet).
Excursions amb motos de carretera,…
Els muntatges, la preparació i la prova en si ens van regalar uns anys inoblidables a tots nosaltres. Tots aquestes proves eren molt ben rebuts pels vilatans que omplien les nostres curses.
Com he dit en començar, tot s’havia conjuntat perquè poguéssim viure i gaudir aquells moments màgics del motor, però l’ànima del club, els joves, es van anar fent grans, es van casar i a poc a poc, les reunions es van anar diluint i la participació en les organitzacions van anar minvant. I al final, com tot, va passar el seu moment. En Ramon Cirera, en la seva època de regidor d’esports, va intentar de ressuscitar el club i es van organitzar trials campionats del món, però ja va ser artificiós i no va quallar.
Fernando Altimira Pladevall
Fotos arxiu Jaume Grandia