El director de Desenvolupament sostenible de la companyia valenciana Genia Bionergy, Íñigo Palacio, acompanyat per l'alcalde de Sant Fruitós del Bages, Joan Carles Batanés, han presentat el projecte per a aixecar en el municipi una planta que produiràbiometà, un gas d’origen renovable que substitueix al gas natural d’origen fòssil, a partir de residus de la indústria alimentària, llots orgànics i residus ramaders produïts a la comarca del Bages.
Es tracta d’una instal·lació d’última generació en la qual, mitjançant processos naturals (la degradació de subproductes orgànics per bacteris en absència d’oxigen), es processaran fins a 125.000 tones de restes de la indústria alimentària, llots orgànics i dejeccions de la ramaderia local per a convertir-los en biometà i productes orgànics d’ús agronòmic. El biometà obtingut arribarà fins als 80 GWh/any i s’injectarà a la xarxa de transport i distribució. Segons Íñigo Palacio “Produiria energia suficient per a proveir les necessitats de gas de més de 7.800 llars.”
Les 25.000 tones de digestats sòlids i les 50.000 tones de digestats líquids tindran un aprofitament agronòmic, que té l’avantatge sobre l’ús directe de purins i fems de no produir olors i que la seva composició, més estable, dificulta que el nitrogen pugui acumular-se en terrenys o aqüífers. La planta té previst situar-se en terreny industrial fora del nucli urbà. Després de la seva posada en marxa generarà unes 10 ocupacions directes i més de 30 indirectes de llarga durada, perquè la vida útil d’una instal·lació d’aquestes característiques és de
més de 25 anys.
Des de l’ajuntament, el seu alcalde afirma: “aquesta planta de biogàs d’última generació significa una gran oportunitat perquè el nostre municipi participi en un procés d’economia circular que aporta múltiples beneficis mediambientals”. La producció de biometà ofereix una alternativa sostenible a la gestió de residus orgànics atorgant-los una nova vida i un nou valor com a productes. A més contribueix a lluitar contra el canvi climàtic substituint el gas d’origen fòssil i evitant emissions d’efecte d’hivernacle. Ajuda al fet que la nostra economia pugui reduir la dependència energètica de l’exterior i suposa un incentiu per al desenvolupament econòmic i social de les localitats on s’implanten les instal·lacions. La maduresa de la tecnologia està més que provada en les més de 1300 plantes d’aquest tipus que ja estan operant en tota Europa.
Aquest és el segon projecte que impulsa Genia Bioenergy a Catalunya. La companyia és l’única de l’Estat que integra tota la cadena de valor del biogàs i biometà, des del desenvolupament de tecnologies i solucions, l’enginyeria, tramitació, construcció i operació tècnica biològica dels projectes. Està participada per Repsol i té com a objectiu convertir-se en el primer productor independent de biometà a Espanya i Portugal amb almenys 30 plantes en operació en 2030.