0 Shares 649 Views

Ple municipal del cartipàs

22 de juliol de 2019
649 Views

L’Ajuntament de Sant Fruitós celebrarà el proper dimecres dia 24 de juliol a les 19:00 h en sessió extraordinària un Ple Municipal. Es tractarà la proposta d’acord del cartipàs i la incorporació de noves actuacions al pressupost municipal per realitzar al municipi.

Perquè creieu que s’ha d’aprovar el cartipàs?

La Llei determina que 30 dies després de la constitució dels ajuntaments s’ha d’haver aprovat el cartipàs municipal, el qual descriu i articula les característiques pròpies de l’organització, les competències dels òrgans d’aprovació i el funcionament de l’Ajuntament. Per tant, és un document que mentre no s’aprova les tramitacions ordinàries es converteixen en extraordinàries i no es té cap regulació funcional en l’organigrama d’un ajuntament, cosa que esdevé una situació del tot anòmala.

El document de cartipàs presentat el passat 10 de juliol era meridianament igual que els presentats fa 4 i 8 anys endarrere, el qual va ser aprovat pels socis de govern respectius, i fins i tot en reduïa algunes delegacions del ple a la junta de govern. Pel que fa a les retribucions dels regidors/es reduïa el cost del govern en 15.000 € respecte el que costaria anualment aquesta legislatura.

A hores d’ara cal fer l’aprovació del Cartipàs i per això el govern municipal de GfP ha realitzat diverses reunions i contactes amb representants dels grups municipals a l’oposició per acostar postures i poder treballar sobre propostes concretes del Cartipàs de Ple i també per avançar en l’acord d’incorporació de romanent al pressupost 2019. Amb els grups municipals del PSC i d’ERC ja s’han presentat i intercanviat les propostes concretes i es treballa per assolir els acords.

Per altra banda, s’espera una resposta del grup de JUNTSxSF els quals no han presentat en el termini que es van comprometre. El Ple està previst per dimecres 24 de juliol a les 19 hores.

Gent fent Poble

Perquè la vostra formació va votar en contra de l’aprovació del cartipàs?

Gran part d’aquesta pregunta està fonamentada en la nostra darrera aportació a la seva publicació de la setmana passada, on dèiem..” El nostre grup creu que les urnes i el seu resultat ha de ser respectat, però no podem cometre l’error de quedar-nos amb la meitat del missatge de la població. Això seria cometre un greu error d’anàlisis polític. És per això, que reconeixem i felicitem a GFP pels resultats, però convidem als components d’aquesta força i en especial al seu líder a realitzar un bany de realitat en reconèixer que un govern en minoria, requereix d’un tarannà de consens, d’escolta activa i de lideratge proactiu i no reactiu.

De moment, creiem que aquests ingredients no s’estan donant i necessitem que es donin, per començar a ser part important en la presa de decisions, ja que no creiem en les polítiques maniquees de vencedors i vençuts.” A aquestes declaracions, podríem afegir que aquest tarannà exhibit fins al moment ens ha tirat enrere a l’hora d’aprovar un cartipàs on no s’han tingut en compte les demandes per part de la nostra força política en matèria de competències de ple. Les que s’han adherit les considerem insuficients, ja que una de les reunions va finalitzar de forma abrupta, sense que es pogués sentir la resta de propostes en aquesta matèria.

Existeixen tot un seguit de competències de ple que legalment han de pertànyer a aquest òrgan on totes les ciutadanes i ciutadans tenen representació ja que aquest òrgan el conformen tots els regidors electes. Doncs bé, creiem que Gfp està menystenint a aquest òrgan, ja que interpreta que fer partícip a la oposició de les decisions més cabdals és fer perdre agilitat i eficàcia a la seva acció de govern. El que en realitat passa és que consideren una pèrdua real de poder.

Nosaltres considerem aquesta una visió obsoleta i caduca de fer política ja que l’objectiu principal de la democràcia és el de representar al màxim de població possible. La responsabilitat de la força que guanya les eleccions és la de liderar i incloure el màxim de sensibilitats i no el mínim requerit per fer i desfer el que una formació política vol fer. El concepte de poder entès d’aquesta manera no hauria d’existir en les institucions públiques.

D’altra banda, considerem que l’equip actual de govern s’ha focalitzat massa en la pujada de sous dels seus regidors i l’alcalde. La primera fal·làcia va ser la nota de premsa on tothom es felicitava per la baixada del cost en 15.000 euros que l’actual govern havia proposat.

La realitat era ben diferent, ja que el que ells venien com una baixada de sou, en realitat era una pujada per a tothom, inclòs l’alcalde ja que, no oblidem, que aquest govern que es troba en minoria s’ha constituït amb un membre menys, circumstància que han aprofitat per agafar aquest sou i repartir-lo gairebé al complet entre la resta de membres del govern, justificant aquest fet de portes endins amb el fet que tindran més feina al ser un membre menys.

Per totes aquestes qüestions, no em considerat oportú aprovar un cartipàs on no es defensava el bé comú i on la resta de la societat santfruitosenca no es sentiria representada.

PSC Sant Fruitós

Per què la vostra formació va votar en contra de l’aprovació del cartipàs?

Hi ha tres punts claus en el desacord que fonamenten el desacord: la participació a les comissions municipals dels grups de l’oposició, consensuar temes importants de legislatura i rebaixar la despesa de govern

  1. Demanem poder participar en les diferents comissions de treball, ja que pensem que no només el govern hi ha de ser representat, sinó també els altres grups municipals.
  2. ERC vol el compromís del govern amb temes urbanístics, projectes que transcendeixin una legislatura, o amb un cost superior a 500.000€, es cerqui el consens de tots els grups municipals. Aquest acord segueix sense ser el cartipàs, amb les atribucions del ple, ni com acord annex tal com ERC demanava.
  3. L’equip de govern no vol sentir parlar d’una rebaixa en la despesa dels sous als seus regidors, al contrari, el que fan és augmentar injustificadament el sou un 16% respecte la passada legislatura, quan el govern de Sant Fruitós costava als seus veïns i veïnes el 150% més que el govern de municipis de dimensions i pressupost similars. Davant d’aquesta elevada despesa, ERC ha demanat una rebaixa del 10% respecte el global de la legislatura passada, proposta que s’ha ignorat.

Ja fa setmanes que vam anunciar que no podíem estar d’acord amb el cartipàs presentat al ple i el Sr. Batanés ha estat incapaç d’arribar al més mínim consens amb els grups de l’oposició. Sembla que encara no s’adona que no pot governar com fins ara. Ara toca dialogar, flexibilitzar postures, ser generós i cercar el consens.

Lluny d’acostar posicions l’Alcalde manté una actitud intransigent. Així, en la reunió preparatòria prèvia al ple, va abandonar la reunió de forma unilateral; i aquesta setmana ha fet fora regidors de l’oposició quan estaven treballant a l’Ajuntament.

GfP va guanyar les eleccions, tot i que sense majoria absoluta. Té la responsabilitat de governar i de cercar els consensos necessaris per administrar l’Ajuntament i fer avançar el poble. Sembla que GfP no ho ha entès encara i, per ara, es mostra incapaç de fer un bon govern.

ERC Sant Fruitós de Bages

Per què la vostra formació va votar en contra de l’aprovació del cartipàs?

El passat dimecres dia 10, va tenir lloc el primer Ple d’aquesta legislatura, anomenat Ple del Cartipàs, ja que en el mateix es defineix el calendari de reunions de tots el òrgans col·legiats; els components de les diferents comissions; temes delegats a la Junta de Govern Local; sous i retribucions de l’alcalde i regidors; etc., es a dir, temes organitzatius.

El posicionament del nostre grup, va ser contrari a la proposta de l’equip de govern en diversos aspectes, però principalment pel que fa referència als sous, i més en concret a la dedicació de cada regidor.

L’ intenció de l’equip de govern, era la d’augmentar-se els sous, un 6,1%, ja que una llei del desembre del 2018, li permet aplicar aquest augment, respecte els imports que és rebien la legislatura passada, i a més, és repartien una part del sou del setè regidor que aquesta legislatura no estarà a govern.

Ara bé, la qüestió amb la que més discrepem, és la que fa referència a les dedicacions dels regidors, ja que el nostre grup, defensa la tesi de que en primer lloc, les jornades laborals dels regidors, s’han de fer coincidint amb les del personal tècnic i administratiu de l’ajuntament, al menys de forma habitual, no a fora d’hores. Per altre banda, no trobem correcte que es faci computar com a jornada laboral, les reunions que es mantenen amb moltes entitats alguns dies a última hora de la tarda o al vespre, ja que els representants d’aquestes entitats, participem i col·laboren amb les mateixes de forma completament altruista, per tant, és una obligació inherent al càrrec d’alcalde o regidor el mantenir aquestes reunions, i no fer entrar les mateixes com a jornada laboral. Al mateix temps, tampoc entenem que es vulgui computar com a jornada laboral, l’assistència a alguns actes i esdeveniments.

A partir d’aquestes premisses, ens trobem amb regidors que les seves obligacions laborals fora de l’ajuntament els fa molt difícil el poder cobrir els percentatge de dedicació establert, o que aquests és excessiu, respecte a l’establert en l’anterior legislatura, ja que amb menys regidores o amb les mateixes, s’incrementa de forma substancial aquesta dedicació, i per tant considerem aquest fet, una praxis fora de tota lògica.

Per tant, considerem que cal ajustar aquestes dedicacions, per tal d’adaptar els sous a les mateixes i evitar que resulti excessiu el cost de les retribucions de l’equip de govern.

Junts per Sant Fruitós

Foto: Marc Vila

Deixa el teu comentari:

El teu correu electrònic no sortirà publicat

 

Més articles de la categoria

Les cròniques d’en Gregori Partagàs. Cursa Nats
1025 views
1025 views
L’aprenent
64 views
64 views

L’aprenent

Redacció - 17 d'abril de 2024
Maria Antònia
77 views
77 views

Maria Antònia

Francesc Gannau - 17 d'abril de 2024
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com