Sant Fruitós de Bages – Els veïns de la urbanització de Pineda de Bages (Sant Fruitós de Bages) estan farts dels talls reiterats que pateixen en el subministrament elèctric. En els darrers quatre mesos han patit dos talls importants, l’últim aquesta setmana que s’ha allargat durant 20 hores. Asseguren, però, que “pràcticament cada dia” pateixen microtalls que afecten el seu dia a dia. Així ho ha explicat a l’ACN el vicepresident de l’associació de veïns, Josep Roig, que critica que la xarxa elèctrica té més de 50 anys i “no s’ha actualitzat”. L’Ajuntament de Sant Fruitós també està fart de la situació i està elaborant una auditoria per conèixer l’estat real de la xarxa elèctrica i exigir solucions a Endesa.
La urbanització de Pineda de Bages -que pertany al municipi de Sant Fruitós de Bages- té actualment uns 1.400 veïns censats. Es tracta d’una zona que ha guanyat molta població en els darrers anys però, en canvi, els veïns lamenten que no s’ha fet cap inversió en la xarxa elèctrica. “Tenim una xarxa de fa més de cinquanta anys, està molt deixada i Endesa no l’ha actualitzat en molts anys”, lamenta el vicepresident de l’Associació de Veïns de Pineda de Bages, Josep Roig. Ho constata l’alcalde del municipi, Joan Carles Batanés, que diu que tenen una xarxa antiga -alguna data del 1971, quan es va crear la urbanització- i creu que “no s’hi destinen els diners necessaris”.
En els darrers quatre mesos, la urbanització ha patit dos talls importants en el subministrament elèctric. El primer va ser el 10 de març passat i, en aquest cas, el tall es va allargar més de deu hores. El segon ha passat aquesta mateixa setmana i els veïns afectats -es calcula que uns 70 de 32 llars- han estat més de 20 hores sense llum. A banda d’aquests dos grans talls, però, tant l’Ajuntament com els veïns denuncien que pateixen de manera recurrent microtalls que afecten el seu dia a dia. Asseguren que han arribat a patir fins a 20 microtalls en un sol matí. “No és acceptable”, denuncia l’alcalde.
El vicepresident de l’Associació de Veïns de Pineda de Bages, Josep Roig, recorda que avui en dia totes les cases funcionen amb electricitat, des de la porta del garatge, la cuina, el subministrament d’aigua, la calefacció o l’aire condicionat. “Cada tall et limita molt el dia a dia”, lamenta Roig. De fet, com a associació han presentat una queixa al Síndic de Greuges i demanen als veïns que registrin totes les incidències per poder fer una reclamació a la companyia.
Un altre dels veïns afectats, Josep Retira, assegura que estan “farts” de la situació i diu que amb aquests talls se’ls han fet malbé petits electrodomèstics o menjar que tenien guardat a la nevera i congelador. “Tenim una estructura elèctrica molt antiga, que està obsoleta i antiquada, i la companyia no fa res per arreglar-ho, només pedaços”, es queixa aquest veí. De fet, diu que molts d’ells ja s’han acostumat als microtalls, però que els provoquen molts maldecaps com ara “pèrdua de dades de l’ordinador”.
Per la seva part, Anna Maria Vilanova, que fa 45 anys que viu a Pineda de Bages, explica la sensació d'”impotència” que sent cada cop que es produeix un tall. “En aquest últim tall se m’ha fet malbé el menjar, però potser d’aquí uns dies descobreixo que se m’ha espatllat algun electrodomèstic perquè no surt tot de cop”, lamenta. Relata les molèsties que han patit amb el tall d’aquesta setmana: “Quan fa fred t’abrigues, però quan fa calor què fas? No pots sortir al carrer perquè fa molta calor i la casa cada cop se’t va escalfant més”. Explica que es va sentir “abandonada” perquè “després de 10 hores no veies respirar ningú i, quan vam veure algú que voltava per aquí, les perspectives que ens donaven eren dolentíssimes”. “Et sents molt petit davant d’una companyia molt gran”, relata.
L’Ajuntament està enllestint una auditoria per conèixer l’estat de la xarxa
L’Ajuntament de Sant Fruitós de Bages es mostra “molt indignat” amb la situació. L’alcalde assegura que l’avaria que han patit aquesta setmana s’ha produït al mateix lloc on va haver-hi la incidència fa quatre mesos: “Arribes a la conclusió que no s’hi destinen els diners necessaris i que la qualitat dels materials no deu ser l’òptima, i això és indignant”. “No pot ser que la companyia E-Distribución faci gala dels beneficis que té i, en canvi, tingui urbanitzacions o municipis amb instal·lacions de fa un segle on no inverteixen”, lamenta.
De fet, en aquests moments el consistori està elaborant una auditoria sobre l’estat en què es troba la xarxa elèctrica i té previst tenir llestos els resultats el 30 de juliol. En concret, han col·locat aparells en diferents punts de la xarxa per fer “lectures reals” de totes les dades i comprovar si hi ha oscil·lacions de la tensió i si es produeixen microtalls. L’objectiu és que amb aquest informe tinguin “dades constatables i reals” per poder reclamar a Endesa “inversions immediates”, ha exposat Batanés.
A més, l’alcalde ha explicat que al Consell d’Alcaldes del Bages que se celebrarà aquest dimecres a la tarda a Cardona reclamarà un “front comú” de totes les alcaldies de la comarca. “És un tema comú de tots els pobles de la comarca, no només de Sant Fruitós”, ha exposat Batanés. D’altra banda, el batlle ha anunciat que tenen una reunió prevista pel dijous 24 de juliol amb tècnics d’Endesa. “Quan et poses seriós resulta que la companyia reconeix que hi ha punts que s’han de millorar”, exposa Batanés, que afegeix: “Són coneixedors de la problemàtica, però no volen fer les inversions que ells mateixos reconeixen que han de fer”.