0 Shares 633 Views

En temps de canvis a l’institut

16 de març de 2021
633 Views
Text i fotos: Institut Gerbert d’Aurillac

 

Aquestes darreres setmanes han estat de les més dures en la gestió de les conseqüències de la pandèmia a l’institut, però tot i així, ens volem enfilar una mica a l’arbre que ens tapa la visió del bosc i veure els canvis més profunds que afecten la nostra societat, al costat d’aquesta maleïda pandèmia, que no deixa de marcar la nostra vida actual, però que confiem que desaparegui a curt termini i deixi d’afectar les nostres vides, molt especialment la dels alumnes i adolescents que han vist dificultat el seu desenvolupament psíquic i emocional.

Així, en aquest article del mes de març, just en el vintè aniversari de la inauguració de l’edifici de l’institut per part de la consellera d’Ensenyament Carme Laura Gil, volem tractar de l’assoliment de la igualtat com a canvi profund de la societat i de la gestió del brot de COVID a l’institut, com a crisi temporal que ha calgut afrontar.

Celebració del Dia Internacional de les Dones

Aspectes de la celebració del Dia Internacional de les Dones al pati de l’institut Foto: Institut Gerbert d’Aurillac

Al llarg del passat dilluns 8 de març a l’institut s’ha dut a terme un seguit d’actes per conscienciar a l’alumnat de la importància de l’assoliment de la igualtat efectiva d’oportunitats entre les persones de diferents gèneres.

A primers de mes, l’institut va lliurar a l’Ajuntament el conjunt de cartolines amb produccions artístiques que avui decoren la façana amb el tema de la desigualtat en l’esport. La tria del tema ha estat un encert, com ho demostra el fet que diverses professores i molts alumnes s’hi ha posat seriosament en molt poc temps, de manera que s’ha realitzat un conjunt de produccions artístiques notables entre cal·ligrames (coordinats per les professores de l’àmbit de llengües), poemes gràfics, infografies i dibuixos, amb la col·laboració de les professores de ciències socials i d’educació visual i plàstica.

Per començar la jornada, s’han penjat als vidres d’accés a l’institut la resta de cartolines amb produccions artístiques fetes per alumnes sobre la desigualtat en l’esport que no es van portar a l’Ajuntament. A mig matí, s’ha celebrat un acte reivindicatiu per separat (les mesures per la pandèmia ens hi obliguen) amb els grups d’ESO i de Batxillerat, en el decurs del qual un grup d’alumnes de 4t han fet una representació en la que es posaven en la pell de dones que han patit tot tipus d’abusos i discriminacions o que han estat assassinades. En paral·lel, des del departament de Llengües s’ha muntat una parada de llibres que tracten sobre la desigualtat de gènere des de diversos punts de vista -abusos, diferència salarial…- i s’han posat a  disposició de l’alumnat que els vulgui llegir, com un servei “temàtic” més de la biblioteca escolar.

Gestió del brot de COVID

Aspectes de la celebració del Dia Internacional de les Dones al pati de l’institut Foto: Institut Gerbert d’Aurillac

Com és públic gràcies al portal de transparència de l’evolució de la pandèmia en els centres educatius, el “traçacovid”, l’institut ha estat víctima de la difusió d’un brot de l’anomenada soca o variant britànica de la malaltia.

El febrer havia estat un mes relativament tranquil en el que fa a l’afectació de la malaltia, tant al poble com al centre, però al llarg de la darrera setmana van aparèixer els primers casos d’aquesta variant que es caracteritza per ser més contagiosa. A mesura que diversos alumnes donaven positiu en els resultats dels testos PCR, les autoritats de la Unitat de Vigilància Epidemiològica ens van anar tancant diversos grups o classes i, en detectar-se que eren de la soca britànica, aquests confinaments es van allargar fins als 14 dies. En el moment més dur del brot, hi va haver fins a 10 grups confinats alhora, pràcticament la meitat del centre. Ara, un cop ha passat la “cresta de l’onada”, ens queden 4 grups confinats, només 1 d’aquesta mateixa setmana.

Aquesta situació a l’institut ha generat un estat d’opinió entre algunes persones de Sant Fruitós que reclamaven el tancament del centre com a manera d’aturar la transmissió de la malaltia. Ben al contrari, les autoritats sanitàries i educatives que tenen el poder sobre el tancament de l’institut, han manifestat repetidament que les mesures sanitàries que apliquem eren més que correctes i que en aquest sentit, l’institut actua més com a mur de contenció de la malaltia que no com a agent difusor.

Les dades que té el Departament de Salut indiquen clarament que el brot ha estat local, de tot el poble, amb una major incidència en els grups de mitjana edat i que els centres educatius no han estat més que un reflex d’aquesta situació.

En definitiva, amb la normalització de la situació que estem començant a veure i amb l’esperança que la difusió de les vacunes podran capgirar la situació de pandèmia, avancem amb la certesa que el més important és el manteniment del servei educatiu, que implica la concentració del jovent del poble en entorns segurs, higiènics i controlats com són el conjunt de centres educatius de Sant Fruitós de Bages.

 

Deixa el teu comentari:

El teu correu electrònic no sortirà publicat

 

Més articles de la categoria

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com