El Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya va fort. El Clam, que se celebra del 17 al 26 d’Octubre, a Manresa i Navarcles, arriba carregat amb els títols més desitjats pels cinèfils, entre els quals es troben les estrenes catalanes del premi al millor film del recent festival de Venècia, ‘Father Mother Sister Brother’, de Jim Jarmush, protagonitzat per Adam Driver i Cate Blanchett, i el gran premi del jurat, ‘La voz de Hind’, de Kaouther Ben Hania, que ha liderat les protestes contra la guerra a Gaza, i que serà la inauguració del Clam 2025.
Aquest darrer film s’afegeix als 11 films preseleccionats pels seus països als Oscars 2026 que també s’inclouen en la programació del Clam 2025. S’hi sumen la Palma d’Or a Canes, ‘Un simple accidente, de Jafar Panahi; ‘Sentimental Value’, de Joaquim Trier; ‘The secret agent’, de Kleber Mendonça Filho; ‘2000 meters to Andriivka’, de Mstyslav Chernov; ‘La misteriosa mirada del flamenco’, de Diego Céspedes; ‘Franz’, d’Agnieszka Holland; ‘No other choice’, de Park Chan-Wook; ‘The president’s cake’, de Hasan Hadi; ‘The things you kill’, d’ Alireza Khatami; i, en una presentació especial, la representant espanyola, ‘Sirat’, d’Oliver Laxe.
La llista de films destacats del Clam 2025 no s’acaba aquí, que suma, entre altres, les estrenes del premi especial del jurat del Festival de Canes, ’Resurrection’, de Bi Gan, i la Concha de Oro del recent Festival de Sant Sebastià, ‘Los domingos’, d’Alauda Ruiz de Azúa. Esperem que tots aquests films segueixin la sort de les inauguracions del Clam 2023 i 2024, ’20 días en Mariupol’ i ‘No other land’, que, mesos van tard, acabarien guanyant, respectivament, els Oscars als millor documental.
Empremta social
Enguany Hem seleccionat sis obres mestres de la història del cinema que posen la seva atenció en els efectes i el naixement del feixisme en societats com la nostra. El cicle anomenat ‘Les altres zones interès’ inclou els títols ‘La zona de interés’, de Jonathan Glazer; ‘Ven y mira’, d’Elem Klimov; ‘Peppermint candy’, de Lee Chang-dong; ‘El conformista’, de Bernardo Bertolucci; ‘Shoah’, de Claude Lanzmann; i ’Je n’avais que le néant – Shoah par Lansmann’, de Guillaume Ribot. El cicle inclourà també debats, lectures de textos i una àmplia exposició fotogràfica dedicada a Pilar Aymerich, en els cinemes Bages Centre, de Manresa.
Totes les sessions del Clam compten amb l’acompanyament de testimonis, entitats i serveis relacionats amb la temàtica tractada. Aquest acompanyament especialitzat té la finalitat de poder explicar el treball que realitzen i poder aportar experiència al debat que es farà en finalitzar la projecció.
Premis d’Honor 2025
ABDERRAHMANE SISSAKO
Abderrahmane Sissako (Kifa, 1961) és una de les veus més lúcides i humanistes del cinema contemporani i un dels millors realitzadors africans de tots els temps. Amb ‘Bamako’ i, sobretot, ‘Timbuktu’, Sissako ha construït un cinema de resistència poètica, capaç de denunciar la injustícia sense perdre mai la tendresa i l’esperança.
PILAR AYMERICH
Premiar Pilar Aymerich (Barcelona, 1943) és un acte de justícia simbòlica i política. La seva obra fotogràfica ha estat clau per a documentar les lluites socials, feministes i culturals durant el franquisme, la transició i la democràcia.
ESTEVE RIAMBAU
Esteve Riambau (Barcelona, 1955) és, per mèrits propis, una de les figures essencials de la cultura cinematogràfica catalana i espanyola. Des de la Filmoteca de Catalunya, Riambau va impulsar una política de preservació i difusió que ha situat aquesta institució com un referent indiscutible a nivell internacional.
JORDI BORDAS
Tots els cinèfils de la Catalunya Central tenim un deute de per vida amb el crític Jordi Bordas (Manresa, 1960). Bordas és un dels noms decisius per a la difusió del cinema en la nostra geografia i ha sigut president de l’entitat Cineclub Manresa, que enguany celebra el seu 70è aniversari, en algunes de les seves etapes de major expansió.