Bons resultats en la presència del català als comerços de Sant Fruitós de Bages

El català guanya presència als comerços de Sant Fruitós

CNL Montserrat
Lectura de 4 min

L’Ofercat és l’estudi de l’oferta de llengua catalana en establiments comercials de Catalunya promogut pel Departament de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya. A Sant Fruitós de Bages s’hi va dur a terme el setembre del 2024, en què es van fer 97 observacions a diversos establiments comercials del municipi i dues grans superfícies.

- Anunci patrocinat -

L’estudi recull dades respecte a l’ús de la llengua oral. Segons l’estudi, el 64,1 % de les persones que atenen el públic en els establiments observats inicia la conversa en català i fins a un 89,1 % continua parlant en català quan els clients se’ls dirigeixen en aquesta llengua. En canvi, un 10,9 % continua en castellà tot i que els clients hagin iniciat la conversa en català.

L’estudi també recull dades sobre la llengua escrita a través de l’observació de la retolació de cada establiment comercial.

S’obtenen dades de la retolació identificativa, que indica el nom de l’establiment i l’activitat principal; la retolació informativa, que recull els cartells de l’aparador; i la retolació horària.

Al municipi de Sant Fruitós de Bages, un 93,1 % dels establiments té l’horari en català i un 68,4 % hi té la retolació identificativa.

En aquest context, pel que fa al compliment de la Llei de política lingüística, el 97,9 % s’hi adequa pel que fa a la retolació identificativa i el 100 % respecte de la retolació horària.

Estadística català comerços de Sant Fruitós | Foto CNL

Cal remarcar algunes particularitats del municipi. Pel que fa a la retolació identificativa en català, la que pertany als sectors de l’oci/ formació, l’equipament de la llar i la salut/ estètica supera el 80 %. En canvi, la de la restauració/hoteleria és del 37,5 %. Pel que fa a la llengua de salutació, més del 50 % de les persones que atenen en els comerços han saludat en català en tots els sectors. Però després la disponibilitat lingüística, si la persona s’adapta al català i el parla, creix fins al 80 %. Hi ha una relació molt clara entre l’origen de les persones que atenen el públic i aquests resultats. Les persones que fan atenció al públic i han nascut a Catalunya tenen uns indicadors més alts respecte a la llengua de salutació i la disponibilitat lingüística.

Quant a la presència a la xarxa, el 74 % dels establiments visitats tenen presència a internet i en la majoria dels casos la llengua d’inici és el català (66,7 %) i està disponible al 76,1 5 de les pàgines web.

A partir d’aquest estudi, el CNL Montserrat elabora un pla que pretén trobar suports i aliats del sector comercial per dur a terme accions de millora en la presència del català en el sector comercial i fer accions en els comerços que presenten mancances en retolació i usos del català.

Podeu consultar tots els resultats de l’estudi Ofercat de Sant Fruitós i altres localitats de Catalunya al web de Llengua catalana https:// llengua.gencat.cat/ca/serveis/dades_i_estudis/dades/ofercat/

Comparteix aquest article
Deixar un comentari

Segueix-nos

En paper i/o en digital
Escull el format que més t'agradi